Domů Dění v regionech 2017, nebo 20...

2017, nebo 2019? Dokončení prodloužené Rudné Ostravu stále mate

0
Dominantu stavby tvoří několik set metrů dlouhý skalní zářez.
Stavba prodloužené Rudné se na seznamu prioritních dopravních projektů neobjevila ani poté, co přesně toto slíbil ministr dopravy Dan Ťok. Na seznam se klíčová severomoravská stavba nevrátila ani po projednání návrhu nařízení vlády o stanovení prioritních dopravních záměrů, na kterém se společně podílela ministerstva dopravy a životního prostředí. Protesty zástupců Moravskoslezského kraje a Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 proti jejímu vyřazení byly zbytečné. Ministerstvo uvedlo, že z Prodloužené Rudné nemá nutné povolení jen asi půlkilometrový úsek, který nepotřebuje složitější EIA, ale pouze zjišťovací řízení.  „Mrzí mne, že vláda nevzala v potaz naše argumenty. Šlo nám pouze o to, aby se stát nezbavoval možnosti využít zrychleného režimu EIA, pokud to bude nutné,“ prohlásil hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Koordinované řízení

Vláda očekává zrychlení od nového stavebního zákona. Zatímco doteď se formality vyřizují postupně a po každém kroku je možné odvolání, novela zavádí takzvané koordinované řízení. „Měla by právě přinést zrychlení minimálně o rok, ale my věříme, že v některých případech až o několik let schvalovacího procesu,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec. Ve hře je stále vysněné zprovoznění klíčového úseku v příštím roce. Jenže vše nakonec může skončit i pesimistickou variantou a rokem 2019. Stavba je přitom takřka před dokončením. Chybí dobudovat posledních čtyři sta metrů. Černý scénář však připouští i připravovaný návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2017. „Cesta zvolená ministerstvy dopravy a životního prostředí v procesu EIA je sice legitimní, riziko obstrukčních aktivit v nedávno vydaném rozhodnutí ve zjišťovacím a v navazujících správních řízeních je velké. Poukazovali jsme na to, naše argumenty, resorty životního prostředí a dopravy, nebyly akceptovány,“ podotkl tajemník Sdružení pro výstavbu I/11 – I/57 Martin Dostál.

Věčné věcné břemeno

Kromě vyřazení ze seznamu stavebních priorit trápí prodlouženou Rudnou další problém. Stavbu v současné době blokuje věcné břemeno, kterým je cesta, jež silnici kříží a s jejím uživatelem se zatím nepodařilo nikomu dohodnout. Zejména obyvatelé Ostravy – Poruby denně nadávají na zácpy na ulici 17. listopadu a těší se, až bude dokončena prodloužená Rudná. „Hledat viníka či viníky by bylo laciné. Všichni vědí, že příprava dopravních staveb je v naší zemi nesmírně komplikovaná. Začínali jsme mít po dlouhé době pocit, že dokážeme s centrálními orgány táhnout za jeden provaz. Volba zvoleného řešení v rámci procesu EIA u této stavby nebyla s námi vůbec prodiskutována. Mohli jsme společně celou záležitosti společnými silami řešit a dospět ke kompromisu. K tomu ale nedošlo. A to je špatná zpráva pro všechny, kteří v Moravskoslezském kraji žijí a podnikají,“ upozornil Dostál. Motoristé projíždějící po „jedenáctce“ Opavskem tak musejí dál počítat s kolonami na ucpaném příjezdu do Ostravy. „Z rozhodnutí vlády jsem zklamána. Bohužel – prohráli jsme. A to nejen my, ale zejména tento kraj a lidé, kteří v něm žijí a podnikají. Mrzí mě, že se s námi z ministerstev dopravy a životního prostředí vůbec nikdo nebavil. Mohli jsme si vše v klidu vyjasnit a společně zvolit optimální postup. K tomu bohužel z jejich strany vůbec nedošlo,“ konstatuje předsedkyně Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 a hrabyňská starostka Zdeňka Jordánová.
Prodloužená Rudná Silnici, která naváže na okraji Ostravy na Rudnou a po zhruba šesti a půl kilometrech vyústí do už zprovozněného čtyřpruhu před obcí Velká Polom, ministerstvo dopravy navrhlo vyřadit ze seznamu zvláště důležitých staveb, což ministerstvo životního prostředí vyslyšelo.

Žádné komentáře

Napište komentář