Domů Dění v regionech Mrtvým na pře...

Mrtvým na přejezdech má zabránit laserová technika i víc závor

Nejnebezpečnější místo na železnici je přejezd zabezpečený světelnou signalizací bez závor. Za první polovinu letošního roku na českých a moravských kolejích došlo k 82 střetnutím, 33 z nich se odehrálo na zmíněných přejezdech.

V celkovém součtu je to o čtyři víc než za první polovinu loňského roku. Na přejezdech letos zahynulo už 21 lidí, což je výrazný nárůst proti prvním šesti měsícům roku 2015. Tehdy šlo o devět usmrcených. V jediné statistice je to s Čechy letos lepší. Došlo ke snížení počtu zraněných víc než o polovinu na současných 31.

Zvyšování bezpečnost na přejezdech zůstává jednou z priorit Správy železniční dopravní cesty. Statistiky s usmrcenými osobami nutí investovat do dalších technických opatření, jako jsou detektory překážek, sekvenční sklápění závor nebo inteligentní kamerové systémy. Přes veškerá bezpečnostní opatření na straně železnice však zásadní roli sehrává správné chování řidičů a chodců, respektování pravidel a prevence.

Hlavní je lidský faktor

„Ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla,“ upozornil generální ředitel SŽDC Pavel Surý a doplňuje: „Stavební opatření musejí jít ruku v ruce společně s prevencí a přiměřenou represí, která pomůže napravit leckdy bezohledné chování těch, kdo nerespektují platná pravidla a zákony,“ dodal.  Z dlouhodobých statistik vyplývá, že 99 procent nehod na přejezdech zaviní řidiči.

Zabránit jim v tom mají technologické novinky. Třeba na neblaze proslulém přejezdu v severomoravské Studénce, kde si loňská srážka rychlovlaku Pendolino s kamionem vyžádala tři mrtvé a dvacet těžce zraněných. Od února se tam testuje laserový detektor překážek na přejezdu, od června zkoušejí novinku i v Olomouci a Pardubicích.

Kromě laserové technologie se testují také inteligentní kamerové systémy, které zaznamenají nedovolený vjezd vozidla na přejezd ve výstražném stavu. Kromě snímání jsou tyto systémy schopny automaticky generovat výstupy použitelné pro přestupkové či trestní stíhání neukázněných řidičů. Takový systém je testován na třech přejezdech, a to ve stanici Úvaly, Uhersko a Polanka nad Odrou.

Ani tato technika však nemusí pomoct řidiče ukáznit. Nedávno to ukázala jedna ze smrtelných nehod, která se stala u Chropyně na Kroměřížsku. „Přestože na přejezdu bylo spuštěno signalizační zařízení, vjel řidič osobního automobilu na koleje, kde do něj narazil rychlík,“ řekla mluvčí kroměřížské policie Simona Kyšnerová.

Přejezdy čekají na závory

SŽDC tak zpracovala seznam všech železničních přejezdů křížící silnice I. třídy vybavených zabezpečovacím zařízením bez závor. Seznam obsahuje přibližně šedesát přejezdů a cílem je v nejbližší době všechny tyto přejezdy doplnit závorami. V současné době je dokončena projektová příprava, samotná realizace se předpokládá v roce 2017.

Ani závory ale nejsou stoprocentní ochranou před kolizí. A to dokonce ani v místech, které neslavně proslulo nehodou. „Lidé i nadále riskují. Nejsou to ale jen řidiči. Chodci podlézají závory nebo tam cyklisté kličkují na kolech,“ řekl starosta Studénky Lubomír Šobich. Tam se dokonce mluví o podjezdu, který by se nebezpečnému místu zcela vyhnul.

Křížení železnice a silnice už zůstávají jedinými místy, kde na dráze hrozí zranění či smrt, ojediněle dochází k incidentům, kdy se střetnou dva vlaky. Samotné koleje jsou ale po technické stránce bezpečné. „Na samotných kolejích nebezpečí kromě vlivu lidského činitele nehrozí. Současné technologie jsou na natolik vysoké úrovni, že kromě kolize s jiným dopravním prostředkem by se na železnici opravdu nemělo nic stát,“ říká Zdeněk Rusý, jednatel společnosti Railtech Slavjana, která se zabývá technologií aluminotermického svařování kolejnic a vodičů trakčních a zabezpečovacích zařízení.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *