Domů Dění v regionech Brněnští vývo...

Brněnští vývojáři se stále častěji prosazují v zahraničních tendrech

Brněnští IT specialisté mají v zahraničí dobrou pověst. I proto se zdejším firmám stále častěji daří vyhrávat zahraniční tendry. Co je cílem k úspěchu v mezinárodní konkurenci jsme se zeptali Tomáše Hložánka, spolumajitele brněnské digitální agentury PUXdesign, která se prosadila jako dodavatel nadnárodních společností Konica – Minolta nebo DHL, pro kterou vytvořila webový portál, jehož prostřednictvím si budou zákazníci DHL ze 14 evropských zemí objednávat kamionovou dopravu.

Jsou tendry zahraničních klientů něčím specifické? Jsou v nich nějaké pro české firmy netypické podmínky?

Na co si potrpí nejvíce, je kvalitní projektový management. Požadují opravdu maximální servis, my tomu říkáme, že chtějí svého pana Wolfa (viz Pulp Fiction), kterému zavolají a ten vše vyřeší. Za projektové řízení jsou souběžně ochotni velmi dobře zaplatit. Čili v tom je rozdíl oproti českým klientům asi největší – ti projektové řízení podceňují a pokud za něj účtujete v rozpočtu vyšší částky, cítí se někdy až dotčeni. Což je velký paradox. Zahraniční klienti naopak tolik neřeší vizuální stránku, příprava grafiky probíhá někdy i docela mimochodem, hodně se vychází z korporátních brand manuálů, které jsou mnohdy velmi sešněrované a nedávají kreativitě řešení ani příliš prostoru.

14804935_10209073883622666_1449221274_n

Jak byste zhodnotil úroveň českých vývojářů? Daří se jim konkurovat v zahraniční?

Myslím, že úroveň českých web developerů je velmi slušná. Ze zpětné vazby od zahraničních klientů vím, že jsou s naší prací nadmíru spokojeni. Navíc jsme stále výrazně levnější než jejich domácí developeři.

Čím se vám daří zaujmout zahraniční klienty?

Hodně díky našim zkušenostem webovou platformou s Kentico CMS/EMS, které je v západní Evropě a USA daleko známější než u nás a svou komplexností a dobrou cenou místní klienty hodně oslovuje. Zahraniční agentury s ním však mnohdy nemají tolik zkušeností a pokud ano, vyjde u nich implementace tohoto řešení výrazně dráž než v našem podání.

Dále na nás zahraniční klienti oceňují komplexnost služeb, v rámci nichž jsme schopni jim celý webový projekt zaštítit.

Co byste doporučil českým vývojářům, kteří chtějí uspět v zahraničních tendrech?

Když to rozdělím, tak freelancer má určitě šanci v zahraničí uspět, ale zejména jako úzce specializovaný odborník. Pak má šanci pracovat pro kohokoliv na světě za velmi pěknou hodinovku. Z pohledu agentur jako jsme my je však důležitá zejména komplexnost služeb, historie a zkušenosti. Bez nich by se na nás zahraniční klient díval jako na příliš rizikovou záležitost. Důležitá je samozřejmě i úroveň komunikace – západní klient očekává, že je pro nás velkou příležitostí, a proto počítá s tím, že vždy velmi rychle vyřídíme všechny jeho požadavky s nejvyšší prioritou.

Jak se na české vývojáře dívají zahraniční zákazníci? Mají nějaké předsudky nebo naopak velká očekávání?

Myslím, že Češi mají na Západě v oblasti IT a zejména webových technologií docela slušné jméno. Proto se na nás rozhodně nikdo nedívá skrz prsty. I díky tomu, že jsme v EU, nás vnímají jako solidní partnery. A pokud dokážeme dobře reagovat na jejich podněty, stáváme se pro ně atraktivním partnerem. Stále v tom však hraje roli cena – nedokážu odhadnout, zda bychom pro ně byli tolik žádaným dodavatelem i v případě cen srovnatelných s jejich domácími firmami.

Máte představu o platech vývojářů v zahraničí? Zvyšuje se rozdíl nebo je naopak platy českých vývojářů dohání?

Podle našich informací jsme stále zhruba na polovině nebo dokonce třetině západní Evropy. Nůžky se ale nerozevírají, spíš se zavírají, tedy naše ceny se přibližují. Ale to je v pořádku.

Oslovují zahraniční klienti české vývojáře, nebo musíte sledovat zahraniční tendry a hlásit se sami?

Aktivně zákazníky nevyhledáváme u nás ani v zahraničí. Naší filozofií je kvalitní práce a budování dobrého jména. Díky tomu se nám zákazníci ozývají sami, a to včetně těch zahraničních.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *