Domů Dění v regionech Bezpečnost pr...

Bezpečnost provozu? Je to hlavně v hlavách řidičů, shodli se starostové a odborníci na dopravu

Bezpečná dopravní infrastruktura Moravskoslezského kraje

Letošní rok je pro dopravu přelomový hned v několika ohledech. Do výstavby a rekonstrukcí infrastruktury směřuje historicky nevídané množství peněz. Zároveň se však zvrátil klesající trend smrtelných nehod a počet mrtvých na českých silnicích roste. Klíč k jeho snížení leží především v hlavách řidičů a dalších účastníků provozu, shodli se účastníci business snídaně Bezpečná dopravní infrastruktura Moravskoslezského kraje. Tu ve čtvrtek 15. října zorganizovala v Ostravě společnost Magnus Regio, vydavatel Moravského hospodářství.

Takový stavební ruch na silnicích a železnici jako letos Česko dlouho nezažilo. Nahrávala tomu řada faktorů. Klesl kurz koruny, stavby byly levnější a vznikl tlak na dočerpání peněz z dojíždějícího programového období EU. „Rozsah investiční činnosti je takový, jaký nikdy dříve nebyl,“ zhodnotil vedoucí odboru dopravy na Krajském úřadu Moravskoslezského kraje Ivo Muras. V příštích letech se situace podle něj vrátí do normálu. Ani tak by ale neměly peníze na dopravní infrastrukturu chybět. „Jsme rádi, že se podařilo pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) najít dodatečně fondy. Pro Moravskoslezský kraj jsou všechny stavby finančně kryté,“ představil výhled na příští rok vedoucí oddělení finančního řízení na SFDI Milan Dont.

Bezpečná dopravní infrastruktura Moravskoslezského kraje

Stavby v Moravskoslezském kraji jsou finančně kryté, potvrdil vedoucí oddělení finančního řízení na SFDI Milan Dont. FOTO: Attila Racek

Pohnout by se tak měla i výstavba důležitých obchvatů na Moravskoslezsku. „Obchvaty řeší kromě dopravního zatížení i ekologii provozu, prašnost a bezpečnost,“ řekl náměstek ostravského primátora Ivo Hařovský. Začátku prací na dopravních stavbách, které vyvedou auta mimo průtahy městy a obcemi, se tak dočkají například obyvatelé Frýdku-Místku, ale i dalších severomoravských měst.

Kamiony v obcích stále vadí

Podle starostů však nejde jen o novou infrastrukturu. Dlouhodobě je trápí, že jim silnice, ale často i okolní domy, ničí kamiony vyhýbající se mýtu. „Investice by měly směřovat i tímto směrem. Máme mikrovlnný mýtný systém – mohl by být zaveden satelitní a starostům by to ušetřilo spoustu problémů,“ upozornil starosta Klimkovic Zdeněk Husťák. Mýto monitorované satelity je však v Česku přinejlepším hudbou budoucnosti. I tak by se do kontrol kamionů musela zapojit policie, stejně jako tomu je dnes u zákazových značek, které některé obce využívají. „Někdy policii lituji, je to skutečně problematická otázka. Takových míst jako jsou Klimkovice je celá řada,“ podotknul náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík s tím, že když někde stojí policie, není na silnici žádný kamion. Když policisté zmizí, najednou jich projede deset.

Bezpečná dopravní infrastruktura Moravskoslezského kraje

Míst, kde kamionová doprava zatěžuje obce, je celá řada, upozornil náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík. FOTO: Attila Racek

Podle obchodního ředitele společnosti AŽD Praha Vladimíra Ketnera ale není třeba řešit podobné problémy mýtem. „Je mnoho jednodušších řešení s pomocí telematických systémů. Rozpoznají, do jaké kategorie automobil spadá, zaregistrují poznávací značku, majitele auta, řidiče. Pak následuje jen správní řízení a výběr poplatků,“ představil možnosti dnešní techniky Ketner.

Zabezpečení přejezdů se zlepšuje

Smutným mementem faktu, že kamiony objíždějící zpoplatněné úseky tuzemských komunikací zásadně ohrožují bezpečnost provozu nejen na silnicích, ale i na železnici, je i letošní nehoda ze Studénky. Ta mimo jiné potvrdila, že při většině nehod na přejezdech leží vina na straně neukázněných řidičů. Zabezpečení přejezdů se navíc neustále zvyšuje. „Za poslední tři roky jsme zmodernizovali celkem 400 přejezdů za téměř 2 miliardy korun,“ řekl Libor Tkáč z Oblastního ředitelství Ostrava Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) s tím, že aktuálně je v Moravskoslezském kraji ke kolaudaci připraveno 15 nově „vyzbrojených“ přejezdů.
Bezpečná dopravní infrastruktura Moravskoslezského kraje

„Za poslední tři roky jsme zmodernizovali celkem 400 přejezdů za dvě miliardy korun,“ předestřel Libor Tkáč z Oblastního ředitelství Ostrava SŽDC. FOTO: Attila Racek

Od kamionů by ale mohly České republice ulehčit právě vlaky. Železniční přepravci nákladů však čelí celé řadě výzev. „Zákazníka vždy zajímá, jestli se mu vyplatí vozit náklad po železnici. Snažíme se proto tlačit na snížení ceny za dopravní cestu, aby byla železniční doprava pro přepravu nákladů levnější a výhodnější,“ upozornil obchodní ředitel Českých drah Miroslav Klih. Podle náměstka hejtmana Havlíka navíc hraje nákladní doprava na železnici až druhé housle. „Cargo jede vždy až jako poslední, přednost dostane jak rychlík, tak i osobní doprava. Páteřní trasy jsou přetížené,“ poukázal.

Dostat se řidičům do hlavy

Ačkoliv může výstavba nové infrastruktury, usměrnění kamionové dopravy a větší využití železnice při přepravě nákladů výrazně zvýšit bezpečnost v dopravě, míč ve hře o nižší nehodovost bude vždy na straně řidičů a dalších účastníků silničního provozu. A výsledky letos nejsou pozitivní. Mrtvých na českých silnicích přibývá. „A nejsou to ‚jen‘ usmrcení, ale i těžce zranění, invalidé a ohromné finanční škody a náklady na obnovu poškozených úseků. Přirovnal bych tuto situaci téměř k válečnému stavu a měli bychom podle toho jednat,“ varoval bývalý místostarosta Studénky a aktuálně konzultant společnosti Dopravní projektování Miroslav Fabian.

Bezpečná dopravní infrastruktura Moravskoslezského kraje

Míč ve hře o snížení nehodovosti je na straně řidičů, shodli se účastníci business snídaně. FOTO: Attila Racek

Podle krajského koordinátora BESIP pro Moravskoslezský kraj Pavla Rakuse vládne mezi řidiči vysoká nevraživost, netolerance a despekt k dodržování pravidel. S tím ostatně souhlasí i řada severomoravských starostů. „Je to v hlavách a možná zapomínáme, že je třeba investovat i do nich. Pokud bude v hlavách řidičů zakořeněno, že je nepřípustné jet rychleji, než dovolují značky, nezastavit na přejezdu nebo přetížit kamion, problémy nebudou,“ řekl starosta města Paskov Petr Baďura.

Důležité je přitom začínat už u mladých lidí. „Činnost v oblasti dětí a mládeže je ale jen jednou z výsečí naší činnosti. Snažíme se ovlivňovat i tu nejdůležitější skupinu – řidiče v produktivním věku,“ podotknul Rakus. Někde ale ani výchova a prevence nepomůže. Potom musí podle starostů nastoupit důsledné postihy. „Mnoho dopravních nehod a přestupků zaviní recidivisté. Svou roli tu tedy hraje i represe. Novojičinská policie například odebírala vozidla, dobrým nástrojem je i řidičák ‚na zkoušku‘,“ uzavřel místostarosta Nového Jičína Pavel Rozbroj.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *