Domů Dění v regionech Bezpečnost do...

Bezpečnost dopravní infrastruktury? Chybí peníze i zásady územního rozvoje

Jak zvýšit bezpečnost dopravní infrastruktury? To byla hlavní otázka konference, na kterou přišli 4. června do brněnského hotelu Voroněž diskutovat zástupci měst a obcí, Policie ČR, Jihomoravského kraje, ministerstva pro místní rozvoj i řady významných firem.

Nehodovost v Jihomoravském kraji se letos vyvíjí podobně jako v loňském roce. „Zaznamenáváme jednoprocentní nárůst celkového počtu dopravních nehod. Co se týká smrtelných nehod, jde o jedno úmrtí méně než v loňském roce za stejné období,“ uvedl vedoucí odboru služby dopravní policie Jihomoravského kraje Jindřich Rybka.

Města, obce či kraje jsou podle něj ochotné investovat úsilí do bezpečné dopravní infrastruktury, s penězi už je to ale horší. „Přístup je leckde jiný. Většinou ale obce i kraje mají zájem na tom, aby se bezpečnost dopravního provozu zlepšovala. Často však naráží na své finanční možnosti,“ doplnil.

Hlavní problém Jihomoravského kraje v rozvoji dopravní infrastruktury je ale trochu jiný – kraj je bez zásad územního rozvoje. „V našem kraji existují silnice smrti. Bez tohoto dokumentu ovšem není možné jejich stav zlepšit. V souboji o peníze to výrazně oslabuje naši konkurenceschopnost,“ řekl David Macek, předseda výboru pro regionální rozvoj Jihomoravského kraje.

Zásady územního rozvoje zrušil Nejvyšší správní soud v červnu loňského roku. Vyhověl tak návrhu čtrnácti obcí a třinácti fyzických osob, kterým se nelíbilo především trasování rychlostních komunikací R43 a R52 i dalších silnic. „Bylo to naprosto bezprecedentní rozhodnutí, se kterým jednoznačně nesouhlasíme,“ míní Macek.

Kraj se tak loni na podzim obrátil na Ústavní soud. „V tuto chvíli jdeme po dvou souběžných kolejích. Čekáme na rozhodnutí Ústavního soudu a doufáme, že se podaří původní zásady vzkřísit, zároveň už ale připravujeme nový dokument, protože nemůžeme mařit čas,“ dodal Macek. Jeho varianty, pokud Ústavní soud neoživí původní dokument, by měl krajský úřad začít projednávat příští rok.

Příští programovací období

Bezpečnost v dopravní infrastruktuře by měla hrát významnou roli příští programovací období. „Je součástí zlepšování kvality dopravní infrastruktury v městech a regionech. To je základní podmínkou pro to, co Evropská unie a Česká republika nazývá hlavní imperativ, tedy zvyšování konkurenceschopnosti,“ uvedl Alois Kopecký, vedoucí oddělení v odboru řízení operačních programů z ministerstva pro místní rozvoj.

Jak dodal, tam kde bude kvalitní a bezpečná dopravní infrastruktura, tam bude větší šance přilákat investory a zlepšit rozvoj města nebo regionu. „Kolik peněz bude na tuto oblast určeno, to je otázka dalších politických jednání,“ dodal Kopecký.

Jak má správně vypadat osvětlený přechod, názorně ukázal účastníkům akce Petr Míka ze společnosti Artechnic-Schréder. „Dobře osvětlený přechod znamená, že řidič už dopředu dostává avízo, že před ním leží přechod. Je také velmi důležité, aby byla osvětlena také chodníková zóna, aby řidič viděl chodce ještě před vstupem na zebru. Neosvětlené přechody řidičům tuto šanci nedávají,“ vysvětlil Petr Míka.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *