Domů Dění v regionech Brno je blíž ...

Brno je blíž ke stavbě další částí Velkého městského okruhu

Výrazně ulevit přetíženému centru Brna má další část Velkého městského okruhu, a to v Žabovřeské ulici. Se stavbou chce Ředitelství silnic a dálnic začít  na přelomu let 2017 až 2018.

Výrazný posun udělal brněnský magistrát. Rada doporučila zastupitelstvu schválit znění kupní smlouvy, na základě které získá poslední pozemky potřebné ke stavbě. Povedlo se. Zastupitelstvo tento návrh odsouhlasil.

Po několika letech jednání se tak podařilo dohodnout se soukromým vlastníkem posledních deseti pozemků o výměře 1,645 metrů čtverečních– společností Login Talk. Město za odkup zaplatí přes pět milionů korun. O odkupu se vedly jednání od prosince 2012. „Částka je kompromisem toho, co je město vzhledem k obrovskému přínosu stavby ochotné zaplatit a co byl majitel pozemku ochoten akceptovat,“ upřesnil náměstek primátora pro oblast majetku a investic Richard Mrázek.

Login Talk bylo posledním vlastníkem pozemků, se kterým se bylo potřeba dohodnout. Ostatní majitele už mělo město vyřešené. Město v případě Login Talk dokonce odstartovalo proces vyvlastňování. Ten by ale trval déle než kvůli zákonným lhůtám trvá déle než proces odkupu.

Celková úsek Žabovřesky, který je součástí výstavby velkého městského okruhu už je z poloviny dokončený. Leží mezi již dokončenou křižovatkou Hlinky a Královopolským tunelem. Část úseku vedoucí podél řeky Svratky, která se doposud nezačala stavět, je jedním z kritických míst brněnské dopravní sítě, kde každodenně vznikají dopravní zácpy. Podle aktuálního projektu dojed po dokončená stavby k odklonění tramvajové dopravy do tunelu pod Wilsonovým lesem a vytvoří se prostor pro čtyři jízdní pruhy.

Díky zastřešení části úseku galerií navíc dojde k propojení Wilsonova lesa, Žabovřesk a Masarykovy čtvrti s plánovanými sportovišti u řeky Svratky na takzvaných Jundrovských loukách. Zároveň se stavbou vzniknou dvě pohodlné trasy pro pěší a cyklisty, na straně u Pisárek lávka a na straně u Jundrova široký přesypaný most osázený vegetací. Definitivně se vyřeší i křižovatka Kníničská, která připojuje k městskému dopravnímu systému nejen Komín a Jundrov, ale také především lidnatou městskou část Bystrc.

Práce na další části VMO

Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stále předpokládá, že stavba začne na přelomu letošního a příštího roku Nyní provádí kroky k tomu, aby byla vybrána firma, která provede první etapu stavby. Zároveň se snaží získat kladné hodnocení EIA, bez kterého nemůže stavba začít. „Po získání kladného stanoviska EIA bude možno přistoupit k získání stavebních povolení,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Současně se intenzivně připravuje i rozšíření Velkého městského okruhu mezi Tomkovým náměstím a židenickými kasárnami, kde doprava také často vázne. Začátek příprava další části VMO oznámili zástupci brněnského magistrátu na podzim. Součástí VMO je již dokončených. Mezi ně v úseku Pisárky patří křižovatka a tunel Hlinky, křižovatka Pražská radiála a tunel Pisárky. Na severu Brna je v provozu významná část plánovaného okruhu. Křižovatka třídy Generála Píky, křižovatka Merhautova a Husovický tunel zajistily plynulost dopravy a obslužnost přilehlých městských částí. Nejvýznamnější doposud realizovanou částí okruhu je Královopolský tunel se souvisejícími křižovatkami Svitavská radiála, Hradecká a Korejská.

O situaci kolem stavby Velkého městského okruhu se dlouhodobě zabývá bývalý ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. Tvrdí, že je pro uvolnění dopravy v centru Brna hodně důležitý. Podle něho je potřeba zásadně ulevit dopravě v Žabovřeské ulici, ale u Husovického tunelu a cestě na Starou osadu. „Často zablokované je například odbočená na Vinohrady. Ze dvou pruhů je efektivní pouze jeden, což způsobuje dopravní zácpy,“ upozornil.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *