Domů Dění v regionech Degustační be...

Degustační bedýnky s víny Čechy baví, nejvíce nakupují lidé z Hodonínska

Češi si oblíbili bedýnky se zeleninou či ovocem. Tento moderní styl nakupování se rozšířil také mezi milovníka vína. Mohou si objednat sady vybraných vín, která nejsou běžně dostupná v supermarketech.

Odborníci na reklamní strategie nedávali tehdy tomuto typu marketingu téměř žádnou šanci na úspěch. Vinný trh v Česku je prý již zavedený a tuzemští zákazníci až příliš konzervativní. Spletli se.

S prodejem vinařských bedýnek před pěti lety začala společnost Vinarte. Překvapivě nejvíce zákazníků má z Hodonínska, a to až jednu pětinu – přestože si tady lidé mohou koupit víno přímo od vinařů. „Český konzument vína nerad experimentuje, podle marketingových průzkumů je spíše konzervativní. Nebude si tudíž objednávat produkt od vinaře, kterého nezná,“ soudil krátce po odstartování neotřelé prodejní strategie s víny například odborník na vinařský marketing Miloš Černohorský. Domníval se tehdy, že se bedýnkový byznys s víny nejspíš v České republice vůbec neuchytí.

Právě netradiční marketing ale zabodoval nejen u zákazníků v Praze a velkých městech po celé republice. Překvapivě druhou největší skupinu členů Klubu Vinarte, kteří na tento šmrncovní typ marketingu slyší a tvoří pravidelné odběratele bedýnek s víny zajímavých rodinných vinařství, jsou totiž zákazníci z jižní Moravy, resp. Hodonínska. A to i přesto, že si tady mohou dobrá vína koupit přímo od vinařů téměř na každém rohu.

„V současné době od nás vína v degustačních bedýnkách s klubovým magazínem pravidelně odebírá téměř dva tisíce zákazníků, z nichž většina si bedýnku objednává i několik let. Z jižní Moravy je to celá pětina,“ přibližuje jednatel Vinarte Jan Winkler.

Zákazníci zaujal jedinečný výběr vín od špičkových vinařů za degustační ceny, klubový magazín zdarma, pravidelné zásilky domů, bonusové lahve, speciální klubové nabídky a slevy, úspora času, pohodlná domácí degustace,“ vyjmenovala someliérka Vinarte Lenka Kovářová, na co dnešní zákazník rád slyší. Vína především moravských vinařů ve speciálních edicích tuzemské konzumenty vína skutečně lákají. Má to jen malý háček. Nikdo z nich totiž do poslední chvíle netuší, jaká vína a od kterého vinaře mu vlastně v bedýnce přistanou u jeho dveří. „Lidem v Česku se líbí experimentovat. A vinařům, jak se zdá, tento typ marketingu „chutná“ stejně. Je to pro ně totiž účinná prezentace a možnost, jak prodat bez starostí tisíce litrů vína na jeden zátah,“ upřesňuje šéf firmy, které se vyplatilo vsadit na adrenalinovou obchodní strategii.

Vinařské bedýnky si oblíbil třeba osmašedesátiletý Zdeněk Horák z Kyjova, který vinařské si takto víno objednává přes pět let. „Mně se tento typ marketingu líbí zejména proto, že vína jsou již předhodnocená zkušenými sommeliéry. Jsou vždy kvalitní a od různých dodavatelů, takže můžu nejen poznávat, ale i porovnávat. Nevzpomínám si, kdy by mi za těch pět let něco z bedýnky s víny nesedlo. Často se v ní vyskytují má oblíbená suchá vína, což mi vyhovuje,“ říká pravidelný odběratel bedýnek. Přiznává, že už ani neví, co bylo tím prvotním impulsem k první objednávce. „Rád experimentuji a mám podobné úlety rád, tak asi proto,“ směje se vysokoškolsky vzdělaný penzista z Hodonínska, který také propadl bedýnkovému marketingu.

Pozitivně jej berou nejen ti, které baví víno, ale také samotní moravští vinaři. Řada z nich – především z rodinných firem – se už do projektu od Vinarte hlásí sama, nebo dokonce opakovaně. Je to pro ně totiž jednoduchý a levný způsob, jak si bez vlastních nákladů na složitý marketing udělat v jednom momentu díky ochutnávkové kolekci reklamu v různých koutech republiky. „Nám se tenhle typ marketingu velmi líbí. V každé bedýnce Vinarte najdou totiž kluboví členové rozmanitou skladbu vín. Zaručeně si v ní každý najde to, co mu zachutná. I když do poslední chvíle nevíte, co vám jako zákazníkovi přistane u dveří, protože vše je založeno na momentu překvapení, do rizika jde v tomto případě především firma. Aby totiž neztratila své klubové členy, musí se hodně snažit, aby každá bedýnka byla pokaždé zajímavá,“ říká Petr Skoupil z velkobílovického vinařství Skoupil.

V tomto  prodejním trháku se  už zhlédly také nejrůznější osobnosti či podnikatelé. Bedýnkovým odběratelem je například kastelánka buchlovického zámku či známý astrolog Antonín Baudyš.

Nejen vinařské bedýnky jsou ale v posledních letech prodejním hitem. Podobný typ marketingu preferují zákazníci už delší dobu také u zeleniny a ovoce či nejrůznějších dárkově balených potravin. Radost si tak bez časově náročného běhání po obchodech můžete udělat třeba bedýnkami s domácími marmeládami, sirupy z bylinek či paštikami. Že je bedýnkový marketing skutečně v posledních letech hit, který zažívá velký boom, dosvědčuje i podnikatel Petr Bína, který je majitelem „bedýnkové společnosti“ Svět bedýnek. Když před zhruba sedmi lety firmu zakládal, patřil k průkopníkům této služby v Česku.  „Trend je rok od roku vzrůstající. Zatímco ještě před rokem a půl jsme měli v portfoliu zhruba 20 až 30 tisíc zákazníků, dnes jich máme o třetinu více, tedy okolo 40 tisíc. A to nejen v Čechách, ale i na Slovensku,“ přibližuje zakladatel společnosti.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *