Domů Dění v regionech Dopravní infr...

Dopravní infrastruktura v Jihomoravském kraji? Potřebuje miliardy a regionální územní plán

Aktuální situace v dopravní infastruktuře v Jihomoravském kraji je tristní. Takové hodnocení zaznělo z úst hejtmana Michala Haška na business snídani „Bezpečná dopravní infrastruktura Jihomoravského kraje“, která proběhla 25. března v brněnském hotelu Voroněž. Zúčastnili se jí také starostové, zástupci státních organizací i soukromých firem.

V Jihomoravském kraji je 1 600 kilometrů silnic, které by nutně potřebovaly opravit. „Z našich celkem 4 tisíc kilometrů vozovek je to významný podíl. Pokud budeme počítat, že souvislá úprava jednoho kilometru nás vyjde na dva až tři miliony korun, bavíme se o částce čtyř až pěti miliard korun. Jde o sumy, které v tuto chvíli rozhodně nejsou v silách Jihomoravského kraje,“ uvedl Rostislav Snovický, vedoucí odboru dopravy jihomoravského krajského úřadu.

Raději rozbité silnice než dluhy

„Aktuální situace je skutečně tristní,“ říká také hejtman kraje Michal Hašek. Silnice II. a III. třídy byly podle něj převedeny do majetku kraje s obrovským vnitřním dluhem. „Potřebovali bychom miliardy, abychom uvedli naši silniční síť alespoň do ucházejícího stavu. Zadlužovat se ale nechceme. Teď kraj splácí dvoumiliardovou půjčku a další tři miliardy na spolufinancování staveb z dotací Evropské unie. Opravovat silnice z nových úvěrů rozhodně nebudeme,“ dodal Hašek.

Kraje podle něj navíc nemají vlastní zdroje na financování krajské dopravní infrastruktury. „Jedním ze zdrojů příjmů by v budoucnu mohlo být zavedení mýtného na regionálních silnicích,“ uvedl hejtman.

Chybí rychlostní silnice i územní plán

Jihomoravský kraj trápí také absence silnic vyšších tříd. Stavbu významných tahů – R43 z Brna na Moravskou Třebovou nebo rychlostní silnici z Brna do Vídně R52 – komplikuje to, že Jihomoravský kraj stále nemá schválené zásady územního rozvoje, které Nejvyšší správní soud zrušil. Nedávno navíc po žalobě ekologů škrtnul část územního plánu Pohořelic, kde je rychlostní silnice R52 zakreslená.

„Je to vážný problém, ale na společných jednáních s Jihomoravským krajem jsme se shodli, že neexistující zásady územního rozvoje nejsou překážkou pro to, aby se nemohlo pokračovat v přípravách. Kdykoliv je ovšem zahájíme, občanská sdružení se odvolají a soudy pak ruší i platné územní plány,“ komentoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

„R52 nás hodně trápí. Téměř každá debata s přeshraničními kolegy nebo rakouskými podnikateli se stočí k tomu, kdy bude u nás jasno. Tlak je skutečné velký a signály, že stavba není ani ve fázi příprav, jsou velmi znepokojivé,“ dodává starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Snídani zorganizoval vydavatel měsíčníku Moravské hospodářství, společnost Magnus Regio. Zúčastnili se jí zástupci Jihomoravského kraje a měst a obcí, dále také představitelé Ředitelství silnic a dálnic, Státního fondu dopravní infrastruktury, Police ČR, Drážního úřadu, SŽDC, Centra dopravního výzkumu, ale také soukromých firem. Diskutovalo se mimo jiné o nejnovějších trendech v řízení dopravy, bezpečnosti přechodů a přejezdů i o plánovaných investicích.

Závěry z business snídaně Bezpečná dopravní infrastruktura Jihomoravského kraje 2013

  • Stav silnic II. a III. tříd je tristní, kraj by na jejich opravu potřeboval miliardy korun
  • Špatný je také stav mostů – 30 mostů z celkového počtu 1 070 je v havarijním stavu, 126 ve velmi špatném stavu
  • Krajům chybí vlastní zdroje financování – uvažuje se například o zavedení mýtného
  • Jihomoravský kraj nemá schválené zásady územního rozvoje – komplikuje to stavbu významných tahů R43 nebo R52. Přípravy podle Jihomoravského kraje i Ředitelství silnic a dálnic ale musí pokračovat
  • Z ŘSD poputuje na jižní Moravu celkem 13 milionů korun na obnovu vodorovného značení a doplnění svodidel, 150 milionů korun na opravu povrchů, 130 milionů korun na opravu mostů
  • Velkým problémem rozvoje dopravní infrastruktury je současný systém zadávání veřejných zakázek
  • Klíčovými projekty s podporou Jihomoravského kraje jsou výstavba R52 a R43, obchvat Brna a přesun brněnského železničního uzlu
  • V loňském roce došlo na železničních přejezdech v Jihomoravském kraji k 11 střetnutím a jednomu úmrtí. Nejvíce nehod se odehrává na místních a účelových komunikacích
  • Nehody na českých silnicích si vyžádají svou oběť každých třináct hodin, na jižní Moravě je to v průměru jednou za týden. Jihomoravští policisté loni řešili 6 670 nehod

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *