Domů Dění v regionech Dopravní stav...

Dopravní stavby ve městech a kolem nich: loňský chaos se nemá opakovat

Chaos, špatná koordinace dopravních staveb a infarktové stavy řidičů, kteří kvůli tomu trávili nekonečné hodiny v kolonách. To byl loňský stav na našich silnicích. Vypadá to, že letos se situace zlepší. Přesto zejména opravy dálnic D1 a D2 vyvolávají obavy.

I letos se několik významných oprav dálnic dotkne bezprostřední blízkosti Brna. Loni kvůli tomu v Brně doprava kolabovala. „Na jižní Moravě bude realizováno několik staveb v souběhu. Aby se minimalizovalo riziko vzniku situace z minulého roku, probíhá již od února koordinace všech větších investorů dopravních staveb v Jihomoravském kraji. Cíl je minimalizovat dopady dopravních opatření a případně sladit termíny realizace akcí tak, aby nedošlo ke zbytečným komplikacím,“ uvádí Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic.

Potřebu koordinace si uvědomují i zástupci krajů. „Největší vliv na plynulost dopravy v Jihomoravském kraji a zejména kolem Brna budou mít opravy dálnic D1 a D2, případně silnic I. třídy, které provádí Ředitelství silnic a dálnic. I přes vzájemnou koordinaci totiž stále platí fyzikální zákony, a pokud je uzavřena vysokokapacitní komunikace typu D1, krajské a místní silnice ji nemůžou stoprocentně nahradit,“ říká náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák.

Komplikace na Šumpersku a Jesenicku

Náročné situace budou řešit i v Olomouckém kraji, který společně se Správou silnic Olomouckého kraje bude v letošním roce realizovat přes padesát oprav a rekonstrukcí, u kterých v současné době probíhají výběrová řízení a nejsou zatím známy přesné termíny zahájení. „Všeobecně lze očekávat dopravní komplikace na Šumpersku a Jesenicku vzhledem k dlouhodobé uzavírce jižní části Červenohorského sedla, která pokračuje z loňského roku. Stálá pracovní skupina pravidelně řeší vzájemnou koordinaci staveb a uzavírek,“ sdělil olomoucký hejtman Jiří Rozbořil.

Jeho vysočinský kolega Jiří Běhounek doplňuje: „Vzhledem k aktivní investiční činnosti Kraje Vysočina i ŘSD, nelze omezení dopravy a místní komplikace zcela vyloučit.“ Starosta Žďáru nad Sázavou Zdeněk Navrátil také krotí optimismus a upozorňuje, že koordinace není vždy zdaleka optimální: „Problémy nastávají v případě, kdy různí investoři se dopředu neinformují či informují jen částečně o připravovaných stavbách a město se to dozví třeba až z oznámení o zahájení správního řízení o povolení uzavírky, kdy investor má již nasmlouván termín s dodavatelem prací, tudíž prostor města pro možnou koordinaci staveb je malý či dokonce žádný.“

80 kilometrů na Královehradecku

I když se po loňské rekordní sezóně očekával větší útlum stavební činnosti, na krajské úrovni tomu tak evidentně nebude. Kraje mají finanční zdroje, a tak, budou hojně investovat i letos. „Královéhradecký kraj má na letošní rok naplánovány projekty oprav silnic II. a III. tříd dohromady za jednu miliardu korun. Projekty jsou vytipovány rovnoměrně napříč celým krajem. Někdy se pochopitelně neobejdeme bez úplné uzavírky, řidiči jsou ale vždy o objízdných trasách včas informováni. Nejvíce stavebních akcí je naplánováno v okrese Jičín. Celkem v rámci kraje opravíme asi 80 kilometrů silnic, včetně čtyř mostů,“ řekl nám hejtman Lubomír Franc.

Součástí pracovních skupin jsou i zástupci měst, která se také začala snažit. „Pro minimalizaci dopadu na motoristy a zlepšení koordinace děláme celou řadu aktivit, od zjištění a analýzy stavu pomocí sčítání dopravy, přes intenzívní spolupráci s Městskou policií, práci pracovníků odboru dopravy v terénu a koordinaci termínů s investory i zhotoviteli staveb, po zajištění přechodného dopravního značení,“ prezentuje přístup Třebíče místostarosta Vladimír Malý.

Oproti loňskému velmi laxnímu přístupu úřadů je vidět určitý posun. „Myslím, že po minulé stavební sezóně si Policie ČR se silničními správními úřady uvědomili, že koordinace staveb je nezbytná. To se již na řadě míst pozitivně projevuje (např. situace v Brně a okolí). Na druhou stranu, pokud se nezlepší podmínky pro financování, zejména kontinuální a rovnoměrné čerpání rozpočtu, k zásadní změně nedojde,“ uzavřel pro Moravské hospodářství dopravní expert Aleš Kratina.

Kde lze letos očekávat zácpy
  • Uzavírka na D1 v Brně mezi exitem jih a východ a exity Rousínov – Vyškov
  • Modernizace D1 u Velké Bíteše (km 162 – 168) a Ostrovačic (km 178 – 182)
  • Částečné uzavírky na D2 mezi Brnem a Břeclaví
  • Částečná uzavírka na silnici I/55 Vnorovy – Strážnice
  • Částečná uzavírka Velkého městského okruhu I/42 v Brně na Poříčí.
  • Hlavní tah I/38 Jihlava – Znojmo, kde probíhají na několika úsecích opravy.
  • Několik uzavírek jízdních pásů na D46 (Olomouc – Prostějov – Vyškov)
  • Po celý červenec bude částečně uzavřena frekventovaná silnice I/43 mezi Českou a Kuřimí. Podobná uzavírka na této silnici je v obcích Horní Heřmanice, Brněnec a Březová
  • Šumpersko a Jesenicko – dlouhodobá uzavírka jižní části Červenohorského sedla
  • Dálnice D35 – na obchvatu mezi Olomoucí a Přáslavicemi
  • Rekonstrukce silnice I/55 mezi Přerovem a Kokorami
  • Oprava mostu na silnici I/35 na ul. Velkomoravské Olomouci
  • Silnice I/35 v Litomyšli, úplná uzavírka pro osobní vozidla
  • Průtah Poličkou I/34, částečná uzavírka a kyvadlový provoz, podobně úseky I/34 Borová – Polička a Hlinsko – Chlum
  • Částečná uzavírka silnice I/11 v Žamberku
  • Oprava mostu a částečná uzavírka silnice I/14 v Libchavách

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *