Domů Dění v regionech Jak koučovat ...

Jak koučovat malé a střední podniky? JIC radí evropským regionům, jak na to

0
Kreativní voucher

JIC vypracoval ucelenou metodiku pro zavádění inovací do malých a středních firem. Jedná se o jeden z nejefektivnějších způsobů, jak pomoci podnikům k vyšší konkureceschopnosti. Poslouží jako věcný návod pro další agentury. Evropská unie na příručku přispěla 50 tisíci eury. Minulý týden jej jeden z autorů Jindřich Weiss prezentoval ve švýcarské Ženevě Evropské komisi.

Malé a střední podniky představují klíčové hráče evropské ekonomiky. Zaměstnávají kolem 67 % zaměstnanců unie. Pomáhají tak zajišťovat hospodářský růst, přinášet na trh inovace a vytvářet pracovní místa. Politici napříč evropským společenstvím hledají efektivní nástroje podpory, které jsou schopné urychlit růst takovýchto podniků v regionech. Jedním z nich je JIC PLATINN, který propojuje jihomoravské firmy se zkušenými mentory z různých byznysových oborů.

Česká premiéra

Jedná se o vůbec první český koučinkový program, který systematicky s malými a středními podniky pracuje. „Ve spoustě aspektů byznysu se v České republice snažíme dohnat Západ. Práce se zavedenými firmami do dvou set padesáti zaměstnanců tak, jak ji dělá JIC, je však něco, za co jižní Moravu obdivují i na západ od nás. Díky mnohaměsíční práci mých kolegů mají teď další inovační organizace příležitost získat naše know-how, přehledně popsané v jednom dokumentu,“ uvádí manažer business innovation týmu JIC Jindřich Weiss.

JIC dal proto v kolektivu autorů ze čtyř zemí dohromady tak zvaný Design Option Paper. Nabízí v něm soubor doporučení pro další regiony, které je třeba udělat pro zahájení koučinku zavedených firem. Předkládá sadu nástrojů k využití a popisuje, jak celý koučink z pozice agentury zorganizovat. Využívá pro to know-how tří organizací, které se zralými firmami úspěšně pracují. A to JIC, Litevského inovačního centra a švýcarského platinnu, který posloužil jeho české obdobě jako předobraz.  Tito aktéři se spojili v rámci ročního projektu Peer-BIT, který letošním podzimem vrcholí.

Podobné problémy

Návod by měl fungovat pro práci v jakékoliv zemi Evropské unie. I přes některé kulturní rozdíly jsou totiž potíže podniků stejné napříč celým starým kontinentem. „Jen menšina se týká technologických aspektů, většina jich spočívá v lidském, materiálním, obchodním nebo organizačním faktoru a v soft aspektech podnikání. Pokud se přece jen v něčem české firmy liší, pak v nižší míře mezinárodního zapojení. Od koučů častěji potřebují podporu při vstupu na zahraniční trhy,“ tvrdí zakladatel švýcarského koučinkového programu platinn Christoph Meier, který se také do tvorby dokumentu zapojil. Právě z jeho způsobu práce s firmami JIC při tvorbě programu JIC PLATINN vycházel.

Jak koučink dle metodiky Design Option Paper vypadá v praxi, zažívají jihomoravské firmy už od roku 2014. Prošla jím například firma specializující se na výrobu kvalitních interiérových dveří a zárubní z Hodonína. „Velkým přínosem pro nás byla procesní mapa, která nám pomohla optimalizovat výrobní procesy. Výsledky spolupráce byly díky přístupu přiděleného experta rychle vidět. Jako externí poradce dokázal vidět nové možnosti a pomohl nám k rozhodnutí postavit v Hodoníně novou výrobní halu,“ chválí si růst firmy nastartovaný díky koučinku jednatel společnosti Zlomek Martin Zlomek. Podobně jako on prošlo koučinkem ve formě JIC PLATINN už přes 70 firem.