Domů Dění v regionech Kolem obchvat...

Kolem obchvatu Znojma se strhl tvrdý boj

Dobudovat rozestavěný obchvat Znojma nebo se zaměřit na variantu, která by odvedla tranzitní dopravu mimo zastavěnou oblast i okolní obce? Tato otázka se stala součástí ostrého předvolebního boje, při kterém padly i obvinění z podvodu. Starosta Znojma Vlastimil Gabrhel také vyjádřil obavu, že ministr dopravy Antonín Prachař chce dosavadní stavbu zastavit a pustit se do projektování zmíněné „velké“ varianty. To však ministr popřel.

Rozepři odstartovalo Memorandum o plánovaném velkém obchvatu Znojma, které ministrovi dopravy předali minulý týden při jeho návštěvě Znojma lidé ze sdružení Obchvat a členové znojemské organizace hnutí ANO. Memorandum podepsali i starostové obcí v okolí Znojma, podle vedení města však v domnění, že podporují dostavbu současného obchvatu.

„Starostové dotčených obcí podepsali Memorandu, které má spíše formální význam, obce v současné době k ničemu nezavazuje a jeho cílem je podpořit tok finančních prostředků do dopravní infrastruktury na Znojemsku. Proto jsem toto Memorandum za obec Dobšice podepsal,“ uvedl starosta Dobšic Jaroslav Jenšovský. Poté, co se začaly objevovat zprávy o tom, že ministr Prachař plánuje pozastavení stávajícího obchvatu a přípravu nové varianty, však svůj podpis pod memorandem odvolal.

Dosavadní přípravu ministerstvo neškrtlo

Ministr ale popřel, že by plán na budoucí odvedení tranzitní dopravy mimo znojemskou aglomeraci ohrožoval dokončení dlouhodobě připravovaného obchvatu centrální části Znojma. „Je třeba jasně rozlišovat kroky plánované v krátkodobém a dlouhodobém horizontu,“ vyjádřil se Prachař a dodal, že ministerstvo dosavadní přípravu obchvatu Znojma neškrtlo.

Ministr chce podle svých slov tuto stavbu spustit už v příštím roce, hned po získání stavebního povolení a výběru zhotovitele. Do tří až čtyř let tak má vzniknout ucelený úsek silnice I/38 od křižovatky Kasárna po ulici Suchohrdelskou, který by měl ulevit obyvatelům Znojma od tranzitní dopravy.

V plánu je podle Prachaře ale i dlouhodobé řešení, které odkloní dopravu i od okolních obcí a napojí tuzemskou dopravní infrastrukturu na rakouskou prostřednictvím strategického koridoru S8, který by vedl mimo znojemskou aglomeraci.

Obchvat nebo městský okruh?

S touto variantou a dostavbou rozpracovaných částí současného obchvatu souhlasí i členové sdružení Obchvat. „Po celou dobu mluvíme o tom, že to co se staví, není obchvat, ale jen klasická dvouproudová silnice ulehčující dopravě ve městě a že ten skutečný velký obchvat Znojma, hlavně pro transitní dopravu, se musí vést jinou trasou a sice až za hranicemi města i sousedních obcí,“ poznamenala předsedkyně sdružení Obchvat Lenka Poláková.

Než se ale s výstavbou velkého obchvatu začne, nějakou dobu to ještě potrvá. „Nejprve zadáme vyhledávácí studii a až bude hotova a schválena, mohou se již rozeběhnout všechny právní a legislativní úkony k výstavbě skutečného a velkého obchvatu města, které Znojmo nutně potřebuje,“ uzavřel Prachař s tím, že příprava by se mohla rozjet už příští rok.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *