Domů Dění v regionech Méně aut v ce...

Méně aut v centru. Města diktují nová pravidla parkování

Aut ve městech přibývá a parkovací místa nestačí. Města se proto snaží vymyslet řešení a zavádí různá pravidla. Přednost v parkování mají ale vždy lidé s trvalým bydliště.

Zpřehlednit situaci se například nově chystají v Brně. Systém rezidentního parkování má usnadnit parkování místním. Spuštěný je naplánováno na září, pravidla připravuje magistrát ve spolupráci s městskými částmi. „Brněnský projekt vychází primárně z úspěšných zahraničních zkušeností. Nezaručí každému rezidentovi, že zaparkuje přímo před svým domem, zázraky jsme se zatím dělat nenaučili, lidem se však díky tomuto systému zvýší šance, že v blízkém okolí místo nalezne,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Matěj Hollan.

Součástí projektu je nejenom rozdělení města na jednotlivé zóny, ale také vybudování odstavných parkovišť takzvaných Park & Ride, kde by měli řidiči nechat auto a do centra Brna pokračovat pomocí MHD. Takové parkoviště se nyní nachází u Ústředního hřbitova, další vzniknou u bohunického Kampusu nebo na výstavišti.

Kvůli rezidentnímu parkování připravují informační kampaň. „Budeme se snažit o co nejlepší informovanost o rezidentním parkování mezi obyvateli města a návštěvníky. Informační kampaní chceme předejít případným nedorozuměním, zmatkům či chaosu, jak tomu bylo při jeho zavádění v Praze,“ poznamenal Hollan.

Modré zóny jako v Praze

Režim parkování se od května změní také v Jihlavě. Vedení města slibuje, že bude jednodušší než doposud, protože sjednotí jednotlivé zóny. Naopak začnou platit přísnější podmínky pro získání parkovací karty. „Novinkou bude povinnost předložit technický průkaz, ve kterém bude žadatel uveden jako vlastník vozidla, nebo bude muset jinak doložit právní vztah k vozidlu. To by mělo přispět k redukci počtu vydaných rezidentských parkovacích karet,“ zdůvodnila přísnější kritéria náměstkyně primátora pro oblast dopravy Jana Mayerová.

Úplnou novinkou bude takzvaný stírací los, se kterým bude možné parkovat na místech určených pro rezidenty a předplatitele. Řidič na lístku vyznačí datum a hodinu použití a dá ho za sklo, aby byl vidět. „Chceme zefektivnit využití rezidentských a předplatitelských parkovacích míst. Přes den bývají volné, s parkovacím lístkem na nich budou na krátký čas moci postavit vozidla různých servisních nebo sociálních služeb, mohou je využít i návštěvy či nájemníci,“ vysvětlila Mayerová.

Regulaci parkování řeší i menší okresní města jako třeba Hodonín na jižní Moravě, kde mají v plánu po vzoru Prahy zavést takzvané modré zóny. Nechali si dokonce vypracovat vypracovat speciální studii firmou City Parking Group. Podle ní se situace bude neustále zhoršovat a Hodonínu hrozí vážné dopravní potíže. „Současné parkovací plochy jsou vytížené nejenom rezidenty, ale také zaměstnanci a návštěvníky bank, úřadů či zdravotnických zařízení,“ varuje studie.

Inovaci připravili také v Ostravě. Tam zavedli pravidlo: Čím blíže k samotnému centru, tím dražší cena. Předpokládá se 20, 30 a 40 korun na hodinu. Magistrát tím chce vyřešit parkovací přetlak v centru.

Žádné komentáře

Napište komentář