Domů Dění v regionech Místo nafty p...

Místo nafty plyn. Městské autobusy se snaží jezdit ekologičtěji

Městská hromadná doprava je tak běžnou součástí života, že už ji často ani nevnímáme. Za ranním spojem do práce i večerní jízdou z hospody stojí spousta lidí, kteří se starají o to, aby byl vozový park města v dobré kondici. Ať už je to v Brně nebo v Třebíči, do plánování, rekonstrukce a údržby všech autobusů, trolejbusů i tramvají tečou často spousty peněz i hodin zaměstnanců dopravních podniků.

Základní požadavek, který musí dopravní podniky řešit, je dostatečná frekvence spojů a obsloužení všech důležitých i méně důležitých míst svého města. V Brně tak jezdí přes 750 autobusů, trolejbusů a tramvají, a pluje šest lodí. Čísla jdou do stovek i v případě Ostravy, naopak menším městům stačí k zajištění potřeb svých občanů mnohem méně vozidel. Třeba v Třebíči cestující přepravuje 25 autobusů, z toho 21 nízkopodlažních.

Hromadná doprava má na Moravě dlouhou tradici, na kterou jsou města hrdá. I přes masivní rozšíření aut v posledních desetiletích ale MHD neztratila na své užitečnosti. V Třebíči, která má 38 tisíc obyvatel, ji každoročně využije 3,5 milionu cestujících. Naopak malou poptávku po MHD na některých úsecích svých dlouhých linek řeší kvůli oblastem s nízkým osídlením ostravský dopravní podnik.

Kromě snazší přepravy tisíců i milionů cestujících ročně a ulevení auty ucpaným ulicím má hromadná doprava ještě jeden cíl – snížit emise. Se smogem se potýkají snad všechna větší města, s dlouhodobým překračováním limitů na zdraví nebezpečné látky ve vzduchu má největší zkušenosti Ostrava. I proto ve slezské metropoli dávají velký důraz na ekologičnost nově pořizovaných vozidel.  „Dopravní podnik Ostrava v loňském roce pořídil s dotací 105 nízkopodlažní autobusů na stlačený zemní plyn. Rovněž v našem vozovém parku máme 4 elektrobusy, které jsme pořídili již v roce 2010 a 2011 a od té doby je pravidelně provozujeme,“ vypočítává tiskový mluvčí DPO Miroslav Albrecht. Nákup více než stovky ekologických autobusů byl součástí velké investice, která město stála 840 milionů korun, při níž Ostrava pořídila také dvanáct nízkopodlažních trolejbusů a nové palubní a odbavovací systémy do všech vozidel. I když se podle Albrechta v nejbližší době podobně vysoká investice opakovat nebude, Ostrava stále usiluje o větší ekologizaci své hromadné dopravy.

Pohon CNG je odborníky považován za lepší a ekologičtější alternativu k benzínu nebo naftě.  Má pro provozovatele hromadné dopravy ještě další výhodu – cena tohoto paliva je totiž o něco nižší, než cena nafty. I proto Ministerstvo dopravy rozšiřování tohoto typu pohonů podporuje.

Stlačený metan vozí v zásobnících na střeše i nové autobusy v Brně. „Máme 100 autobusů na CNG, tedy třetinu vozového parku. Pravidelně testujeme i elektrobusy nicméně tato technologie je zatím příliš nákladná,“ vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová s tím, že o nákupu elektrobusů bude Brno uvažovat spíše v budoucnosti.

V Jihlavě také slyší na pozitiva CNG pohonu. „Dopravní podnik provozuje 13 autobusů s pohonem na CNG,“  říká Jaroslav Šetek, technický náměstek Dopravního podniku města Jihlavy s tím, že v dalších letech plánují nákup devíti autobusů, které budou také stlačený plyn využívat, a dalších 9 trolejbusů.

Na elektrobusy má už teď zálusk Olomouc. „Neustále sledujeme vývoj v oblasti veřejné dopravy. Budoucnost vidíme spíše v elektrobusech, o čemž svědčí i to, že máme v plánu zakoupení elektrobusu,“ vysvětluje tisková mluvčí Dopravního podniku města Olomouc Martina Krčová.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *