Domů Dění v regionech Morava láká n...

Morava láká na regionální speciality

Food nebo také gastro turistika – tedy turistika za regionálními kulinářskými specialitami – zažívá v posledních letech na Moravě prudký vzestup. Kromě již tradičních moravských vín se turisté vydávají i za místní gastronomií třeba na sever Moravy do Jeseníků. Gastro turistika je zároveň příležitostí pro místní producenty.

Výjimečná krajina, památky i kultura ve spojení s dobrým vínem, to byla tradiční turistická lákadla Moravy. Návštěvníci se ale stále více zajímají také o tradiční místní kuchyni.

Za to mohou kromě zvýšených nároků turistů také medializované skandály s nekvalitními potravinami z dovozu. Konzumenti se tak více upínají k ověřeným regionálním producentům kvalitních potravin. A za kvalitu jsou ochotni si připlatit.

Jednou z iniciativ na podporu místní kuchyně je Ochutnejte Jeseníky, která se snaží vytvořit podmínky pro to, aby se krajová gastronomie stala nedílnou součástí služeb pro návštěvníky Jeseníků. Cílem je vytvořit sortiment potravin, které budou vyráběny podle tradičních receptur z místních a sezónních surovin.

„Podpora regionální gastronomie i výrobců je letitou prioritou naší organizace, Olomouckého kraje a také Místní akční skupiny Horní Pomoraví. Snažíme se seznamovat návštěvníky Jeseníků se zdejšími prodejnami biopotravin, produktů a surovin, jako je farmářská zelenina a ovoce, masné produkty, mléčné výrobky nebo med,“ uvedl ředitel Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu.

Zvýšená poptávka po kvalitních regionálních surovinách je příležitostí pro místní producenty potravin – Ochutnejte Jeseníky chce upozornit na významné chovatele, pěstitele, výrobce a producenty, kteří působí v jesenických horách. Do Ochutnejte Jeseníky se zapojily zatím dvě desítky restaurací a hospod.

O gastronomické festivaly mají turisté zájem

O tom, že jídlo je důležitou součástí cestovního ruchu, svědčí i odborná konference Jídlo z blízka, která se konala minulý rok v dubnu. Experti diskutovali o výhodách gastro turistiky pro místní ekonomiku a rozvoj podnikání, a podtrhli důležitost spolupráce všech zainteresovaných na regionální úrovni.

Jídlo z blízka se koná i v červenci 2013, nyní již jako gastronomický festival. Ten ale zdaleka není ojedinělý. Například v únoru se konal na hradu Veveří první ročník Slavností moravského uzeného. Návštěvnost předčila očekávání pořadatelů a někteří uzenáři byli vykoupení již v dopoledních hodinách prvního dne. V květnu se pak konal již třetí ročník Moravia Food Festival v Kroměříži nebo Špilberk Food Festival na známém brněnském hradu.

Ačkoli se vstupné na gastronomické festivaly pohybuje mnohdy i kolem 1500 korun, zájem o ně neustále vzrůstá. Kromě specialit je to dílem i doprovodného programu. „Mezi zajímavosti letošního ročníku bych po loňské exhibici Divoké vařečky zařadila jejich školu vaření. Za zmínku také stojí ochutnávky hmyzích specialit a zmrzlin velmi netradičních chutí,“ říká k brněnskému festivalu organizátorka Kateřina Bílková.

Podpora kvalitní regionální kuchyně je naplňováním konceptu slow-food, který se stal protiváhou ke standardizované kultuře fast-foodů. Posláním hnutí je pomáhat lidem učit se vážit si kultury jídla a chránit tradiční regionální pokrmy a produkty místních zemědělců.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *