Domů Dění v regionech Na Moravskosl...

Na Moravskoslezsku budou častěji čistit silnice. Lidem se má lépe dýchat

Místo dvakrát do roka jednou za tři týdny. Tak často budou na vybrané silnice v Moravskoslezském kraji vyjíždět zametací a kropící vozy. Krajští radní totiž nechtějí, aby lidé v nejvíce znečištěných oblastech dýchali ještě i prach ze špinavých cest.

„Častějším čištěním silnic se razantně sníží množství prachu a dalších škodlivých látek v ovzduší. Ocení to nejen citliví jednici jako jsou senioři, děti a těhotné ženy, ale zejména alergici a astmatici. Toto opatření by mohlo přispět k zlepšení jejich zdravotního stavu a celkové kvality života. Dá se totiž předpokládat, že díky čistějšímu ovzduší je postihne méně astmatických a alergických záchvatů,“ uvedl lékař a ředitel Městské nemocnice Ostrava Tomáš Nykel.

Podle zákona se mají silnice čistit dvakrát ročně. V těch nejznečištěnějších oblastech Moravskoslezského kraje se však budou uklízet častěji. Rozhodli o tom krajští radní na svém dnešním jednání a schválili také, kolik kraj za čisté silnice zaplatí navíc. Častější výjezdy úklidových aut přijdou krajskou pokladnu na osm milionů korun. Čtyři sta kilometrů vybraných silnic začnou silničáři kropit a zametat častěji už od dubna.

„Zvýšenou intenzitou čištění komunikací ročně navíc smeteme zhruba patnáct set tun pračných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší,“ komentoval rozhodnutí radních hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Na Moravskoslezsku je prachu moc

Právě v Moravskoslezském kraji je totiž prachu ve vzduchu příliš. Dostává se do něj jak z výfuků aut, tak i z brzdových destiček, které se při brždění obrušují. Částečky prachu se však usazují i na silnici a každé projíždějící auto je znovu rozviřuje a dál tak znečišťuje vzduch.

„Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel,“ konstatoval náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.

Odborníci proto na Moravskoslezsku vytypovali silnice I., II. a III. třídy v oblastech, které jsou na tom co do čistoty vzduchu nejhůře. Při výběru bylo také důležité, jestli podél silnic žije hodně lidí a zároveň i hustota provozu. „Tímto opatřením tak dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem této komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti,“ upřesnil Havlík.

Úklid silnic naplánovaný radními má navíc navazovat na úklidové práce, které provádějí města nebo obce. Radní totiž chtějí, aby bylo nadstandardní čištění co nejefektivnější. Pokud by totiž kropící a zametací auta vyjela na silnici, kterou před nedávnem vyčistilo město, mnoho užitku by celý projekt nepřinesl.

Jsem zodpovědný za to, aby Moravské hospodářství stále přinášelo aktuální a vyvážené zpravodajství té nejvyšší kvality. Připravuji reportáže, články a rozhovory.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *