Domů Dění v regionech Ostravské uli...

Ostravské ulice křižuje unikátní elektrobus

Ostrava – Přes deset metrů délka, dvoje dvoudílné a jedny jednoduché dveře, nízkopodlažní uspořádání, umožňující pohodlný nástup a výstup i seniorům nebo vozíčkářům – to jsou jen některé z charakteristik nového autobusu SOR BN 10,5. Tou nejpodstatnější však je, že se jedná o vozidlo městské hromadné dopravy poháněné čistě elektřinou.

„Ostrava se tak stává prvním městem v republice a ve střední Evropě, která zařazuje do svého vozového parku tuto plnohodnotnou a ekologickou alternativu ostatním dopravním prostředkům“ říká ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Ostrý provoz elektrobusu začal na začátku srpna po zhruba dvouměsíčních zkouškách. Stroj uveze 19 sedících a 66 stojících cestujících. Je vybaven akumulátorovou baterií složenou ze 180 článků. Elektrická výzbroj umožňuje rekuperaci a vozidlo tak maximálně spoří energii. Autobus na baterky ujede na jedno dobití 110 až 160 kilometrů. Akumulátorové baterii lze dobít za šest hodin, případně rychlonabíjením už za hodinu. První trasa vedla po lince číslo 38 vyjíždějící z náměstí Republiky.

„Jsem rád, že elektrobus začal jezdit právě na tomto spoji, projíždějícím Radvanicemi a Bartovicemi – tedy městským obvodem, který je nejvíce postižený znečistěným ovzduším. Snad i toto pomůže alespoň k malému zlepšení situace,“ tvrdí místní obyvatel Arnošt Čada.

„Je to krásný stroj, pohodlný a hlavně tišší než už klasických motorových autobusů. Doufám, že to neskončí u jediného elektrobusu a sníží se i obsah výfukových plynů ve vzduchu, které někdy tvoří až třetinu ostravských emisí,“ přidává se obyvatelka Radvanic Karolína Frišná.

„První ostravský elektrobus ještě letos doplní jeho dvojče. Trend nákupu ekologicky šetrných vozů pro městskou hromadnou dopravu je jasný, jak se budou jejich počty v příštích letech zvyšovat, ovšem samozřejmě závisí na dostatku financí,“ slibuje tiskový mluvčí ostravského Dopravního podniku Miroslav Albrecht. Elektrobus stojí podobně jako trolejbus. Protože ale nepotřebuje troleje, provoz je levnější. Ostravský prototyp stál deset milionů korun. V budoucnosti by ale cena měla klesat.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *