Domů Dění v regionech U řeky, pod P...

U řeky, pod Petrovem nebo vůbec? Nový web srovnává varianty přestavby hlavního nádraží v Brně

hlavní nádraží v Brně

O přestavě brněnského hlavního vlakového nádraží se bez nadsázky diskutuje snad už sto let. Co by ale pro Brňany a lidi dojíždějící do jihomoravské metropole znamenalo, kdyby se nové hlavní nádraží nestavělo vůbec? A jaké výhody a nevýhody skýtá možnost přesunout je o 300 metrů pod Petrov nebo o necelý kilometr na jih k řece? To se veřejnost dozví na novém webu www.europointbrno.cz. O finální variantě ale rozhodne Ministerstvo dopravy.

Brno leží na křížení dvou hlavních koridorů transevropské dopravní sítě: Baltsko-jadranského a Východního a východo-středomořského koridoru. Odpovídají tomu parametry tamního železničního uzlu? Ani zdaleka a do budoucna nebudou stačit už vůbec. Přesto není po desítkách let diskuzí a několika studiích jasno, jestli se bude nové nádraží stavět v poloze pod Petrovem nebo na jihu u řeky.

Poslední srovnání všech možností teď aktuálně připravuje Správa železniční dopravní cesty a na jeho základě má na Ministerstvu dopravy padnout konečné rozhodnutí. Brno se v mezičase rozhodlo představit veřejnosti jednotlivé případy na nových internetových stránkách.

Na stránkách europoint.cz bychom chtěli naprosto vyváženým způsobem informovat o všech třech variantách,“ řekl brněnský primátor Petr Vokřál s tím, že projekt Europoint Brno nezahrnuje jen modernizaci tamní železniční sítě, ale i rozvoj nové čtvrti v centrální městské zóně.

Stránky podle Vokřála vznikly proto, že je o přestavbě potřeba lépe komunikovat. „Chceme tak předejít demonstracím a podobným projevům nespokojenosti vyvolaným nedostatkem informací o tom, jak projekt vlastně probíhá,“ vysvětlil Vokřál.

Bez studie žádné dotace

Město pod jeho vedením ale nebude o konečné variantě rozhodovat. Verdikt připadne Ministerstvu dopravy. Úřad by při něm měl vyjít z již zmíněné studie proveditelnosti, která bude hotova v listopadu 2016. Materiál obsahuje i možnost, že by se s brněnským nádražím nedělalo vůbec nic, jen by se udržovalo v provozuschopném stavu.

Prověření všech variant je důležité mimo jiné i proto, aby mohl projekt získat dotace z evropských fondů. Do zpracování studie se zapojila i iniciativa Jaspers, která poskytuje členským států Evropské unie podporu v přípravě velkých projektů.

O dílčích výsledcích studie proveditelnosti budeme na webových stránkách pravidelně informovat,“ ujistil náměstek primátora města Brna Richard Mrázek. „A to po každém zasedání Výboru studie proveditelnosti,“ dodal.

Aktuálně jsou na stránkách k dispozici informace o principu řešení variant včetně zapojení nových tratí Rychlých spojení, popis rozvoje městské infrastruktury a návazností veřejné dopravy, ale i možnosti urbanistického rozvoje dotčeného území. Další informace budou zveřejňovány při postupném zpracovávání studie proveditelnosti. 

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *