Domů Dění v regionech Řidiči autobu...

Řidiči autobusů v Královéhradeckém kraji chtějí lepší platy a zrušit tendr. Oblékli reflexní vesty

Královéhradecký kraj

Na lidi, kteří dnes v Královéhradeckém kraji vyrazili na cestu autobusem, čekalo hned několik zvláštností. Do práce nebo do školy je pravděpodobně vezl řidič oblečený v reflexní vestě a navíc dostali i hustě popsaný letáček s heslem „Máme toho dost!“. Značná část tamních autobusových řidičů se totiž přidala k protestní akci „Vesty pro Královéhradecký kraj“. Tou chtěli lidi upozornit na nedůstojné platy a zasadit se o zrušení 5,5 miliardového krajského tendru na autobusovou dopravu.

Budíček třeba i ve tři ráno, hromada přesčasů, odměna, která nepřesáhne hranici 80 korun za hodinu, a za zády navíc desítky lidí, za jejichž bezpečí a zdraví ručíte takříkajíc vlastní hlavou. Tak vypadá všední realita řidiče autobusů, kterou dnes cestujícím přiblížili účastníci protestní akce Vesty pro Královéhradecký kraj.

Málo kolegů a nedůstojné platy

Řidičům vadí, že mají málo kolegů. Získat řidičský průkaz na autobus není jen tak a potenciálního „autobusáka“ to přijde i na 70 tisíc korun. A platové vyhlídky velkou motivaci nenabízí. Tendr, který má na autobusovou dopravu vypsat Královéhradecký kraj, navíc situaci podle protestujících řidičů nezlepší.

„Stávající zakázka nezaručuje udržitelný systém dopravy, maximum rizika je přeneseno na dopravce, a tedy i na řidiče jako jejich zaměstnance. Rizika přenesená na dopravce se přímo dotýkají mzdy a jistoty pracovních míst řidičů,“ uvedli řidiči ve výzvě, kterou rozdávali cestujícím.

Řidiči navíc kritizují i to, že soutěž má Královéhradecký kraj vypsat ještě podle starého zákona o veřejných zakázkách. Většina krajů přitom bude tendrovat autobusovou dopravu už podle nového zákona o zadávacích řízeních, který nebude například klást tak velký důraz na soutěžení podle nejnižší ceny.

„Současný protest odborářů není principiálně protestem proti Královéhradeckému kraji, ale protestem proti současnému systému zadáváni veřejných zakázek. Proto odbory na zastavení tendru trvají,“ řekl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.

Seznam výtek řidičů vůči připravenému tendru je ale mnohem delší. Kromě diskriminace ohledně růstu mezd upozorňují i na smršť sankcí nebo například na chybějící plán dopravní obslužnosti.

Právníci před zrušením tendru varují

Královéhradecký hejtman Lubomír Franc však trvá na tom, že tendr jen tak zrušit nepůjde. „V případě, že bychom zakázku zrušili, jsem si jist, že by naše rozhodnutí bylo napadeno antimonopolním úřadem, bylo by hodnoceno jako správní delikt a v tomto případě hrozí zadavateli, tedy kraji, pokuta až 40 milionů korun. Zároveň by tento krok mohl být hodnocen jako trestný čin, kdy by byli stíháni všichni členové krajské rady,“ upozornil Franc.

Podle hejtmana i šéfa odborů Středuly se nejedná jen o problém Královéhradeckého kraje. Řešení by podle nich mohlo přinést třeba vládní nařízení o odměňování řidičů ve veřejné dopravě. „Pokud se k takové dohodě dospěje, Královéhradecký kraj nebude mít problém připojit se k tomuto celorepublikovému řešení, nicméně jen čekat do té doby nemůžeme,“ dodal hejtman.

O dalším postupu v otázce tendru na autobusovou dopravu má dnes v Hradci Králové jednat krajská rada. Další setkání s řidiči odboráři navíc hejtman plánuje na čtvrtek. Podle vyjádření předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka však není jasné, o čem chce vedení kraje s řidiči jednat, když už bude rozhodnuto. „Na svou opakovanou otázku jsem nedostal přijatelnou odpověď,“ uvedl na konci prosince Pomajbík s tím, že by vše mohlo vyvrcholit stávkou.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *