Domů Dění v regionech Severní Morav...

Severní Moravu trápí kamiony, peněz na dopravu je teď dost /REPORTÁŽ/

Už jako staří známí se v pátek v Ostravě potkali účastníci business snídaně společnosti Magnus Regio. Ta nesla název Bezpečná dopravní infrastruktura a někteří z hostů se účastnili prvního ročníku už před pěti lety. Navzdory tomu bylo stále o čem hovořit. „S dopravou nebudeme spokojení asi nikdy,“ uznal s nadsázkou náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík, který jako jeden z problémů zmínil dlouhotrvající stavbu prodloužená Rudná, část tahu mezi Ostravou a Opavou. Tradiční akce se konala za finanční podpory Moravskoslezského kraje.

Konkrétní problém řeší také v Klimkovicích. Lázeňské město se potýká s přetlakem kamionů, na což si stěžoval starosta Zdeněk Husťák, který se tak dovolával nápravy.

Nutnost komplexního řešení

Plukovník Jiří Zlý z Krajského velitelství Policie ČR ale upozornil, že tato problematika se musí řešit komplexně. „Nejde vystrnadit dopravu z jedné obce do vedlejší,“ prohlásil.

Foto: Jakub Koťátko

Foto: Jakub Koťátko

Radu dal Klimkovicím ředitel generálního partnera akce, společnosti AŽD Praha Vladimír Kettner. „Existují systémy pro identifikaci vozidel, které rozeznají auta, kde která auta nemají co dělat, a nejsou až tak drahé,“ uvedl.

Mimo konkrétní problémy kraje dostaly výrazný prostor také moderní technologie. „Bezpečnost se týká i propojení s inteligentní dopravními systémy. To je obrovská výzva do budoucna,“ uvedl náměstek ministerstva dopravy Kamil Rudolecký, který má tuto agendu na starosti.

Diskuze se ale netočila jen kolem silniční dopravy. Svůj výrazný prostor dostali také zástupci železniční dopravy. „Došlo k realizaci mnoha staveb na železnici a další se realizují. I když letos není tolik peněz jako v loňském výjimečném roce. Modernizace na železnici znamená i zvýšení bezpečnosti,“ podtrhl název business snídaně Libor Tkáč, náměstek ředitele pro Techniku ve Správě železniční dopravní cesty.

Mimoúrovňové křížení

Na přetřes přišel samozřejmě i nechvalně proslulý přejezd ve Studénce. „Máme zkušenosti z ciziny, že když budeme po kolejích jezdit rychleji než 160 kilometrů v hodině, tak je vždy lepší mimoúrovňové křížení. Budeme muset řešit i přes to, že je to drahé.  Tím by se problém odstranil navždy,“ řekl Miroslav Bezděk ze společnosti Dopravní projektování.

Foto: Jakub Koťátko

Foto: Jakub Koťátko

V dopravě jsou tradičně velké, a možná i největší téma peníze. Momentálně je problém jinde. V nepřipravených projektech.  „Máme dostatek zdrojů na to, abychom mohli všechny projekty zahájit a profinancovat,“ prohlásil Milan Dont ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Nejde o to projekty nakreslit, ale vypořádat se s majetkoprávními záležitostmi. Neseme si tak následky minulých let,“ doplnil.

Musel tak obhajovat, že se lidem zdají české a moravské silnice jako jedna velká uzavírka. „V minulosti se opravovala dvě tři procenta komunikací, což je málo. Když se dostaneme na současných sedm procent, vypadá to, že je republika rozkopaná,“ dodal Dont.

Foto: Jakub Koťátko

Foto: Jakub Koťátko

Co konkrétně trápí severní Moravu, rozvedl náměstek hejtmana Havlík. „Silnice druhé a třetí třídy nevypadají nejhůř, největší problém jsou koncové body. Malé vesničky, tady chybí peníze. To se těžko lidem vysvětluje. A jde o stovky kilometrů komunikací,“ uvedl Havlík.

Všichni přítomní řečníci se shodli na tom, že moderní technologie usnadní cestování, které se navíc stane bezpečnější. Zároveň ale vyzvali k tomu, aby se co nejvíc zmírnil negativní lidský faktor. Právě ten totiž může za většinu problémů v dopravě.

Informace o pořadateli konference najdete na adrese www.magnusregio.cz

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *