Domů Dění v regionech Po jižní Mora...

Po jižní Moravě se bude jezdit pohodlněji, slibuje kraj. S partnery ladí termíny uzavírek

0

Zajistit, aby se při stavebních pracích na silnicích a železnici v Jihomoravském kraji nenahromadily v jednom regionu uzavírky a výluky, to byl účel pátečního setkání v brněnském sídle krajského úřadu.

Na pozvání náměstka hejtmana pro dopravu Romana Hanáka (ČSSD) při něm zasedli k jednomu stolu představitelé měst a obcí, zástupci Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty, Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje, KORDIS JMK a Českých drah spolu s řadou dalších odborníků na dopravu. Schůzky plánuje Hanák svolávat každý měsíc.

„Snažíme se předejít zkušenostem z loňského roku, kdy, přestože kraj o plánovaných pracích na silnicích II. a III. třídy pravidelně předem informoval Ředitelství silnic a dálnic, přejížděli řidiči často z uzavírky do uzavírky. Intenzivní společnou koordinací tak chceme zajistit, aby letošní modernizace a opravy dopravní infrastruktury zasáhly co nejméně do pohodlí a bezpečnosti řidičů i cestujících na jižní Moravě,“ uvedl Hanák.

Nebude to vždy jednoduché. I letos zužitkuje Jihomoravský kraj při opravách silnic příspěvek od státu a počítá s desítkami investičních akcí. „Jihomoravský kraj plánuje investice z vlastního rozpočtu ve výši přibližně 112 milionů korun, dále využije prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v objemu 238 milionů korun. Největší investiční akcí letošního roku bude oprava mostu u Šakvic nad železničním koridorem, která bude v objemu asi 120 milionů korun,“ přiblížil plány kraje Hanák a dodal, že kraj kromě toho nasměruje dalších 20 milionů do oprav zádržných systémů na mostech, 8 milionů do protihlukových opatření a 20 milionů na odstraňování nehodových míst vytipovaných Centrem dopravního výzkumu v rámci projektu IDEKO. Pokračují také jednání o navýšení příspěvku ze SFDI na úroveň loňského roku. Tehdy dostaly kraje na své silnice celkem 4,4 miliardy korun. Letos jsou to miliardy tři.

Opravy čekají dálnice i tah na Svitavy nebo Vídeň

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá několik projektů, které si vyžádají zvýšenou pozornost jak ze strany kraje, tak i měst a obcí nebo Správy železniční dopravní cesty. V květnu má například odstartovat rekonstrukce pravého jízdního pásu dálnice D1 v úseku mezi Slatinou a Podolím, která se dotkne i sjezdů na Brno-Slatinu a Brno-východ. V červenci bude ŘSD opravovat tah na Svitavy R43 u Kuřimi. V obou případech lze očekávat vyšší riziko vzniku dopravních zácp. „Pořád fungují fyzikální zákony a platí, že městské silnice a silnice II. a III. tříd nemohou suplovat vysokokapacitní komunikace. Snažíme se riziko kongescí minimalizovat alespoň tím, že Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje nebude v okolí provádět svoje vlastní akce,“ informoval Hanák.

Opravovat se bude i další úsek dálnice D1 ve směru od Rousínova po Vyškov a stavební práce se nevyhnou ani dálnici D2 nebo dalším rychlostním silnicím. Dálniční tah na Bratislavu čeká rekonstrukce vozovky v části u Olympie a dál mezi Blučinou a Hustopečemi. Letos budou dělníci pracovat také na úseku R52 v blízkosti Pohořelic. „Tyto a další projekty již ukázaly, že koordinace mezi krajem a ŘSD funguje. Upravili jsme například termín rekonstrukce asi tříkilometrového úseku silnice II. třídy mezi Židlochovicemi a Nosislaví, abychom souběhem uzavírek zbytečně nekomplikovali dopravní situaci v regionu,“ podotknul Hanák.

Rušno bude také na kolejích, i když ani železnici nečeká takový přísun prostředků jako v bezprecedentním roce 2015. S opravami dálnice D1 by se neměla střetnout plánovaná úplná výluka na trati mezi Křenovicemi a Vyškovem. Na brněnském Hlavním nádraží v červnu odstartuje velká rekonstrukce nástupišť. Koordinace náhradní dopravy bude probíhat v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.

Žádné komentáře

Napište komentář