Domů Dění v regionech Sprchy, speci...

Sprchy, speciální parkoviště i dárky: moravští zaměstnavatelé fandí cyklistům

kolo

Ke zdravému životnímu stylu patří pohyb. Pracující lidé jej často mají paradoxně málo, pokud mají sedavé zaměstnání. Chtějí-li spojit příjemné s užitečným, mohou jezdit do práce na kole. A moravští zaměstnavatelé je v tom podporují.

Průzkum společnosti KMPG udává, že v Česku jezdí do práce na kole přes šest procent lidí. Podle výsledků posledního sčítání lidu přitom celkově do práce mimo obec svého bydliště dojíždí například na jižní Moravě zhruba čtyři lidé z deseti. Zda využijí kolo, záleží do značné míry na charakteru krajiny. „Slovácko, kde je jádro naší výroby, je převážně rovinaté a lidé jsou tu zvyklí používat pro dopravu nejen do práce kola. Odhaduji, že v sezóně používá kolo pro dopravu do práce zhruba jedna čtvrtina až třetina z našich zaměstnanců, samozřejmě záleží i na počasí,“ uvedl Petr Kopáček ze společnosti Hamé Babice.

Podobně to vidí generální ředitel České zbrojovky Uherský Brod Lubomír Kovařík. „V našem regionu je cyklistika velmi populární a je to vidět i na počtu zaměstnanců, kteří denně využívají kolo pro cestu do práce a z práce. Řekl bych, že to platí pro všechny věkové kategorie našich zaměstnanců. Počet cyklistů odhadujeme na jaře a na podzim přibližně na 50 až 60 denně, v létě je to i více než sto. Dokonce i v zimě jezdí stabilně zhruba třicet zaměstnanců na kole do zaměstnání,“ doplnil. Obě firmy poskytují zaměstnancům potřebné zázemí. „Ve všech našich závodech je pro kola vyhrazeno parkoviště, kde lze kola uzamknout. Máme k dispozici i sprchy a převlékárny,“ řekl Kopáček.

Ředitelé některých firem jsou sami nadšenými cyklisty. „Náš generální ředitel je velkým cyklistou, stejně jako generální ředitel Siemens Drásov. Máme některé dny v roce, kdy motivujeme zaměstnance, aby nechali auta doma a přijeli do práce na kole. Někdy za to dostanou i malý dárek, třeba batoh na kolo,“ uvedl Mojmír Snopek z brněnského Siemensu. I zde mají potřebné zabezpečení. „Stojany jsou součástí parkoviště, na vrátnici každému půjčujeme zámky na kolo, zároveň kola hlídá ostraha. Sprchy jsou součástí některých WC v budovách, stejně jako šaten pro dělníky,“ předestřel Snopek.

Ne každý se chce proplétat mezi auty

Některé firmy dokonce spolupracují s městy na budování cyklostezek. „Společně s městem jsme vybudovali cyklostezku v příjezdové části k První brněnské strojírně (PBS) Velká Bíteš od centra města. Cyklisté – zaměstnanci k nám jezdí i z okolních obcí,“ řekl generální ředitel podniku Milan Macholán.

Spokojeni s přístupem firem jsou i zaměstnanci. „Jezdím na kole do práce pravidelně. Podmínky vytvořené jsou – šatní skříňka a nové stojany na kola. Ale mnohem více pomohou cyklostezky bez křížení s auty a aktuálně dopravní kolaps Jihlavy. Pokud zpomalíte průjezd městem, tak mnohem více lidí použije kolo. To totiž má pořád stejný dojezdový čas,“ tvrdí Petr Piáček, který pracuje v jihlavském závodu firmy Bosch.

„Tak dlouho se jezdí na kole po silnici do práce, až se ucho utrhne,“ upozornil s nadsázkou na bezpečnostní aspekt učitel František Horňák. A právě bezpečnost mnoho cyklistů podceňuje. „Cyklisté by si hlavně měli uvědomit, že jsou společně s chodci nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu a měli by dbát hlavně na vlastní viditelnost – kolo vybavit světly a odrazkami a sami sebe reflexními doplňky na oblečení nebo ve výpletech kol. Přestože to není ze zákona povinné pro dospělé cyklisty, doporučujeme jezdit výhradně s homologovanou přilbou,“ přidala svoje doporučení mluvčí jihomoravských policistů Petra Vedrová.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *