Domů Dění v regionech Stát dá na kr...

Stát dá na krajské silnice přes čtyři miliardy. Chce ale transparentní výběrová řízení

krajské silnice

Podle představ hejtmanů mají letos vyjít opravy krajských silnic na přibližně pět miliard korun. Pokladny krajů ale zatíží péče o silnice II. a III. třídy podstatně méně. Ministr dopravy Dan Ťok jim na ni totiž chce ze Státního fondu dopravní infrastruktury přispět přes čtyři miliardy korun. Dalších dvě stě milionů má dostat Praha. To je největší příspěvek za posledních patnáct let. Dohoda zní ale „něco za něco“. Vysoký příspěvek podmínil ministr transparentními výběrovými řízeními.

„Rozhodl jsem se navrhnout ke schválení částku ve výši bezmála 4,4 miliardy korun. Tyto prostředky budou rozděleny mezi jednotlivé kraje podle délky silnic II. a III. třídy na jejich území,“ přiblížil ministr dopravy Dan Ťok.

Zkrátka nezůstane ani Praha. Ta dostane 200 milionů korun, a to hlavně na opravy silnic, které nahrazují zatím nedokončený městský okruh.

Hlavní heslo: transparentnost

Podle Ťoka je jasné, že pokud chce mít ministerstvo kvalitní krajské silnice, musí na ně regionům i patřičně přispět.

„Naší zásadní podmínkou ale je, aby veškerá výběrová řízení byla vysoce transparentní,“ řekl ministr dopravy a dodal, že nebude stačit jen otrocky následovat zákony, ale že resort půjde ve svých požadavcích dál.

Kraje tak budou muset zveřejňovat nejen zadané zakázky, ale i všechny informace o podaných nabídkách.

Projekty za pět miliard

Podle hejtmanů mají kraje připravené dopravní projekty zhruba za pět miliard korun. Peníze od státu by tedy měly vystačit na většinu z nich.

„Věřím, že to významně pomůže opravám silnic ve všech regionech České republiky. Iniciativa, že to bude poprvé z národních peněz, je dobrou zprávou pro všechny kraje,“ zdůraznil předseda Rady Asociace Krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek s tím, že to je nejvíc peněz, co kraje na své silnice za posledních patnáct let od státu dostaly.

Peníze i do budoucna

Miliardy pro kraje i stamiliony pro Prahu našlo ministerstvo v rezervách Státního fondu dopravní infrastruktury. Ty vznikly tak, že se do letošního roku přesunuly peníze, které se z Fondu nevyčerpaly vloni.

Dosud přitom stát přispíval krajům na opravy jejich silnic jen výjimečně, například při ničivých povodních v roce 2013. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by se ale měl letošní neobvyklý příspěvek stát pro příští roky pravidlem.

„Do budoucna by bylo dobré, aby se tato položka stala pevnou součástí rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. V této věci také povedeme jednání s našimi partnery,“ konstatoval ministr.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *