Domů Dění v regionech Veřejnou dopr...

Veřejnou dopravu v Olomouckém kraji čeká hlubší integrace. Obce mají uštřit

V Olomouckém kraji se má od příštího roku starat o veřejnou dopravu jen hejtmanství. Skončí tím systém, kdy některé autobusové spoje objednával kraj a jiné zase obce. Ty mají nově na dopravní obslužnost pouze přispívat ze svých rozpočtů, a to podle počtu obyvatel. Většina obcí by tak měla ušetřit. Nový systém posvětilo letos v dubnu krajské zastupitelstvo.

Místo dosavadního složitého systému soustředit starost o dopravní obslužnost Olomouckého kraje do jednoho místa. Tak by se daly ve zkratce shrnout plány krajských zastupitelů, podle kterých má hejtmanství převzít část odpovědnosti, kterou dosud měli za veřejnou dopravu obce.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Aloise Mačáka je to pro region zásadní krok správným směrem. „Doprava je jednou z našich dlouhodobých priorit. Společným zájmem celého regionu je funkční veřejná osobní doprava provozována s přijatelnými náklady a řízená z jednoho místa,“ řekl Mačák.

Sedmdesát korun na obyvatele                 

Od roku 2015 by měl kraj kompletně objednávat, koordinovat a kontrolovat ekonomiku a dohlížet na dopravní obslužnost. Obce na ni budou přispívat. Do pomyslné společné kasy mají posílat sedmdesát korun za každého jednoho obyvatele. Smyslem příspěvku je podle krajských zastupitelů i aktivní spoluúčast obcí na samotném procesu objednávky a částečně i narovnání historické nerovnováhy v příspěvcích. Z vybraných peněz bude kraj dopravcům vyrovnávat ztrátu z provozování veřejné dopravy.

Projekt kompletně připravila příspěvková organizace Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje. Rozhodnutí zastupitelstva předcházela řada jednání se starosty a zástupci samospráv o vytváření systému. „Je to pro nás završení několikaleté práce a začíná tím i další systémová etapa v rámci řešení veřejné osobní dopravy v Olomouckém kraji,“ říká Jaroslav Tomík, ředitel organizace koordinující integrovaný dopravní systém v regionu.

V Olomouckém kraji je bez jednoho čtyři sta měst a obcí. Ty dosud dohromady platily dopravcům ztráty ve výši zhruba padesát miliónů korun. Jednotný příspěvek sedmdesát korun na obyvatele předpokládá, že úhrady od obcí dosáhnou částky pětačtyřicet miliónů korun. Chybějících pět miliónů korun by dorovnal kraj ze svého rozpočtu. Pro většinu obcí toto řešení má nejen finanční přínos, ale kraj také v budoucnosti zajistí veškerý servis k výběrovým řízením.

Jsem zodpovědný za to, aby Moravské hospodářství stále přinášelo aktuální a vyvážené zpravodajství té nejvyšší kvality. Připravuji reportáže, články a rozhovory.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *