Domů Doprava Krize donutil...

Krize donutila dopravce šetřit. Odnesly to obce

Dopravci šetří, kde se dá. Aby nemuseli platit mýtné, jezdí skrz obce. Obce ležící u dálnic tak hlásí třiceti procentní nárůst oproti minulému roku.

Morava – Nepotřebujeme retardéry. Naše nově opravené silnice už tak vypadají jako tankodrom. Tak reaguje většina starostů z obcí z okolí dálnic, když začnou popisovat stav místní silnice.

Počet kamionů a dodávek se totiž po letošním rozšíření mýtného zvýšil někde i o sedmdesát procent. Z ankety Moravského hospodářství mezi stovkou obcí vyplývá, že se od nového roku zvýšil průjezd kamionů průměrně o třicet procent.

„Počet aut nad 3,5 tuny se od nového roku zvýšil o čtyřicet procent. Naše silnice je kvůli tomu v havarijním stavu. Jen pro příklad: když pustíme v cédéčko v přehrávači veřejného rozhlasu a zrovna kolem projede nákladní auto, začne přeskakovat. Obvodové zdivo praská v každém domě u silnice,“ popsala situaci v Dyjákovicích starostka Jaroslava Němcová.

Podobně reagují i další starostové. Někteří už začali projíždějící auta počítat. „Přes naši vesnici jezdí o dvacet procent více kamionů. Denně projede 2500 aut, z nichž je sto kamionů a pět se dodávek,“ má jasno starosta obce Vrbátky na Prostějovsku.

V podobné situaci jsou další stovky obcí. Ty se tak začaly spojovat do sdružení Dopravní federace. Chtějí podepsat memorandum o prosazování zavedení mýtného i na krajských silnicích II. a III. třídy. Mnohým starostům už totiž dochází trpělivost a začínají na zhoršující situaci upozorňovat stále důrazněji.

„Součet této ekonomicky řízené vlastizrady je následující: nižší výběr mýtného, méně peněz do infrastruktury, více zničených krajských silnic, zhoršené životní prostředí obcí a měst. To může schválit jen gauner!“ hodnotí starosta Velké Bíteše Miroslav Báňa.

O možnosti placení mýtného na krajských silnicích jednají i hejtmani. Jsou si ale vědomi toho, že dřív jak v roce 2012 žádného výsledku nedocílí. Už nyní totiž stát přestal instalovat mýtné brány na silnicích první třídy kvůli nedostatku peněz. Ministerstvo dopravy proto uvažuje, že by vypsalo nový tendr, který bude počítat s vytvořením unikátního hybridního modelu, který zkombinuje jak stávající mikrovlnný, tak nový satelitní systém. Česko by se tak stalo jedinou zemí v Evropě, která by k takovému kroku přistoupila.

„Už nějakou dobu na tom s hejtmany spolupracujeme a začínáme ten systém dotvářet. Jeho zavedení ale není aktuální záležitost. Nelze s tím počítat dříve než po roce 2012,“ potvrdil Gustáv Slamečka.

Hejtmani si chtějí také vydobýt nezávislost při posuzování toho, které úseky nakonec zpoplatní a které nechají zdarma. Všichni se také shodují, že mýtné musí krajům generovat zisk, tak aby z něj mohly platit opravy poničených silnic.

Přestože dopravci oficiálně nepřiznávají, že by šetřili na mýtném, mimo záznam to potvrzují.

„Velké společnosti to nemají zapotřebí. Jízda po okresních silnicích by je přišla ve výsledku dráž než zaplacení mýtného. Hrají o čas. Jenže takových je necelých dvacet procent. 83,5 procent dopravců jsou živnostníci, kteří mají jedno až pět aut. U těch nevylučuji, že mohou šetřit tímto způsobem,“ přiznal Petr Kašík ze Svazu dopravy. Podle něj dopravce k šetření dotlačil pokles zakázek, zdražení ropy a zdražení mýtného v pátek. „Podnikání tak musely ukončit stovky malých firem,“ uvedl Kašík.

Kolik vyneslo mýtné?

Do mýtného systému je zaregistrováno 493 000 vozidel. Z toho je 447 000 těžkých kamiónů a 46 000 malých náklaďáků. Za letošní první čtyři měsíce mýtné vyneslo přes dvě miliardy korun. Do konce roku stát počítá s výběrem 6,2 miliardy korun. Peníze ale směřují do oprav státních silnic.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *