Domů Doprava Lelka lesního...

Lelka lesního má před R55 ochránit tunel. Ekologové jsou proti

Lelek lesní a dalších šest ptačích druhů stojí v cestě výstavbě plánovaného úseku rychlostní silnice R55 mezi jihomoravským Bzencem a Rohatcem. Alespoň na povrchu.

Podle studie ministerstva životního prostředí by totiž bylo pro život vzácných druhů v ptačí oblasti Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví nejšetrnější odvést dopravu do dvou zahloubených tunelů o celkové délce 8,4 kilometru. Delší z tunelů, více než šestikilometrový tubus, by se tak stal nejdelším tunelem v České republice. Stál by přitom na úplné rovině. A celou výstavbu by prodražil o několik miliard korun.

„Tunelová varianta, kterou prosazuje ministerstvo životního prostředí i ministerstvo dopravy s Ředitelstvím silnic a dálnic, teď prochází procesem posuzování vlivů na životní prostředí. Ten je ve fázi po veřejném projednání, které se konalo minulý měsíc ve Strážnici,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.

Ve Strážnici přijali starostové okolních obcí výsledek studií s nevolí. Obávají se, že kvůli tunelům budou muset čekat na výstavbu R55 několik let. „Zatížení obcí silniční dopravou v této části Hodonínska je značné a situaci je nezbytné řešit. Výstavba R55 napříč ptačí oblastí by ale představovala fragmentaci lokality a likvidaci podstatné části hnízdišť vzácných ptačích druhů,“ uvedl za Českou společnost ornitologickou Zdeněk Vermouzek.

Ornitologové ani ekologové přitom nejsou příliš nadšeni ani z „tunelové“ varianty. „S touto variantou jsou stále spojené některé negativní jevy, jako je narušení oblasti během stavby a výstavba nadzemní křižovatky. Z hlediska ochrany ptáků je ale přijatelná. V žádném případě ale neprosazujeme tuto variantu jako jedinou možnou, obvzlášť, když by vedení komunikace zcela mimo ptačí oblast bylo levnější,“ tvrdí ornitologové.

Podobný názor zastává také organizace Děti Země. „Doporučení expertů nelze nadřazovat nad zákon a ten stále není naplněn, protože v probíhajícím hodnocení variant R55 chybí posouzení trasy mimo ptačí oblast. To je ornitology žádáno už od roku 2004,“ upozorňuje Miroslav Patrik.

Podle Ředitelství silnic a dálnic ale rychlostní silnici jinudy vést není možné. „S ohledem na rozlohu až ke státní hranici není možné najít variantu, která by do této lokality nezasahovala. Vedení trasy R55, které prosazují ekologické iniciativy, rovněž zasahuje do této oblasti,“ uvedla tisková mluvčí Nina Ledvinová.

Výstavba by podle ní mohla začít v roce 2017 a skončit by měla v roce 2020 až 2022. Kolik by celý projekt stál ale odmítá Ředitelství silnic a dálnic sdělit. „V současné době jsme na úrovni studie, proto náklady zveřejňovat nebudeme. Protože ale tunelová varianta přesahuje rámec ochrany vyhlášené v ptačí oblasti, je možné zažádat o peníze z evropských zdrojů na ochranu přírody,“ dodala Ledvinová.

Jestli se ale dnes přetížená silnice I/55 dočká úlevy a R55 výstavby z evropských peněz není vůbec jasné. „Pro Evropskou unii je nepřijatelné, aby se kvůli ptákům v Bzenecké Doubravě stavěl tunel za miliardy korun. Proto jsme se už rozloučili s tím, že by tuto silnici hradila Unie,“ uvedl dobře informovaný zaměstnanec Operačního programu Doprava, který si nepřál být jmenován.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *