Domů Aktuálně Města na Karv...

Města na Karvinsku bojují za výstavbu obchvatů

Nový Akční plán pro Moravskoslezský kraj na rok 2012 schválila dvacetičlenná pracovní skupina složená ze zástupců ministerstva životního prostředí, kraje, měst, obcí a i krajské hygienické stanice. Akční plán má obsahovat konkrétní kroky, které zlepší ovzduší v Moravskoslezském kraji.

Jeho finální verzi zveřejní ministerstvo na konci února. „Ministerstvo životního prostředí vypracovalo studii k zavedení nízkoemisních zón, ze které jednoznačně vyplynulo, že pro většinu měst je zavedení nízkoemisních zón bez vybudování obchvatů nemožné, což je případ například Bohumína, Karviné nebo Havířova. Proto jsme rádi, že se nám do akčního plánu pro letošní rok podařilo spolu s ostatními obcemi prosadit, že se začne pracovat ve spolupráci s ministerstvem dopravy na přípravě hned dvou obchvatů, a to obchvatu Bohumína-Skřečoně, Dolní Lutyně, Dětmarovic a Karviné – příhraniční spojka D47 a R48, a také na obchvatu Havířova – součást výstavby silnice I/11 mezi Havířovem a Třanovicemi,“ řekl člen pracovní skupiny a starosta Bohumína Petr Vícha.

Na stavbu obchvatu čeká Karviná už dvacet let – primátor Tomáš Hanzel naposledy apeloval u ministra dopravy Dobeše na sklonku loňského roku, když bylo jasné, že ani pro letošek stát nevyčlenil na stavbu peníze. V souvislosti s novým zákonem o ovzduší se podle primátora ukazuje, že bez obchvatu se ovzduší v Karviné nedá regulovat ani zlepšit tím, že by se omezila doprava.

„Karviná dlouhodobě tvrdí, že to je pro nás řešení dnes nepraktické, nemůžeme zastavit dopravu po jediné důstojné silnici, která nám protíná centrum města ve směru od Ostravy a dále na Český Těšín. Studie ministerstva životního prostředí nám to opět potvrdila – bez obchvatu a odklonu dopravy, hlavně té nákladní, mimo centrum takové zóny vyhlásit nemůžeme, protože bychom naprosto zablokovali dopravu ve městě a zatížili okolní obce. Znovu se ukazuje, že obchvat je nutný. My jsme pro jeho stavbu udělali maximum, nyní je míč na straně státu, respektive ministerstva dopravy,“ řekl po jednání primátor Karviné Tomáš Hanzel.

Dětmarovice, kterými kvůli neexistenci obchvatu projede ve špičce za hodinu až 1000 aut, už vyhlásily pro veřejnost podpisovou akci na podporu výstavby obchvatu z Bohumína do Karviné. Ta potrvá minimálně do konce února. Lidé mohou výstavbu obchvatu z Bohumína do Karviné podpořit svým podpisem na internetových stránkách Dětmarovic anebo osobně na jednom z deseti míst přímo v Dětmarovicích.

„I když je to ještě běh na dlouhou trať, tak výstavbu obchvatu plně podporujeme. V úterý 21. února proběhne u nás na radnici jednání k tomuto projektu se zástupci Karviné, Dětmarovic a Dolní Lutyně. Abychom v Bohumíně mohli vymístit nákladní dopravu z centra města, potřebujeme, aby se dostavěla dálnice a dálniční přivaděč ze skřečoňského mostu. Ze Skřečoně ale dostaneme kamiony pryč až ve chvíli, kdy bude existovat výše zmiňovaný obchvat,“ upřesnil Vícha.

Další jednání pracovní skupiny s ministrem Tomášem Chalupou se uskuteční na začátku dubna v Českém Těšíně.

Ekonomika a byznys, veřejná správa a samospráva? Vše, co se těchto témat týče, a mnohem víc mají naši zkušení redaktoři v malíku!

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *