Domů Dění v regionech Na jih Olomou...

Na jih Olomouce zamíří nové tramvaje

Cesta do centra města se do dvou let zásadně změní pro dvacet tisíc lidé ze sídlišť na jihu Olomouce. Ti se zatím do centra dostanou jen autem nebo autobusem. Začátkem roku 2014 ale dělníci dokončí novou tramvajovou trať, která povede až na Nové sady. Na ni pak vyrazí osmnáct moderních tramvají za bezmála čtyři sta milionů korun.

„Napojení jižních sídlišť a zajištění komfortu tramvajové MHD pro velkou část obyvatel města má strategický význam. Já osobně to vnímám jako napravení křivdy vůči desítkám tisíc občanům Olomouce, kterou způsobili socialističtí budovatelé opomenutím tramvajové dopravní obslužnosti sídlišť na jihu města. Takřka polovina obyvatel města je v tomto smyslu občany druhé kategorie, kteří nemohou využívat komfort tramvajové dopravy. V době boomu automobilismu a ucpaných ulic v centrech měst jde nejen o klíčový projekt v oblasti dopravní infrastruktury, ale zároveň o projekt v tom nejlepším smyslu ekologický,“ řekl olomoucký primátor Martin Novotný.

Nové tramvaje pro dlouho očekávanou linku spojující centrum města se sídlišti Nové sady a Povel dorazí do Olomouce do konce příštího roku. Čtrnáct nových a čtyři modernizované nízkopodlažní tramvaje přitom přijdou na 307,4 milionů korun. Z celé čásky však město zaplatí jen čtvrtinu. Zbytek pokryje dotace, kterou dnes potvrdila Regionální rada Střední Moravy. „Nákup tramvají je díky 75procentní dotaci velmi výhodný, a proto jsme se rozhodli touto cestou výrazně omladit vozový park dopravního podniku. Podíl moderních tramvají tak bude v Olomouci jeden z nejvyšších v České republice a doufám, že i cestující komfort naší MHD ocení,“ dodal první náměstek Olomouckého primátora Ivo Vlach. Nové vozy od společností Krnovské opravny a PRAGOIMEX vyrazí na trať začátkem roku 2014.

Připravovat terén pro pokládku kolejí, na kterých budou moderní tramvaje jezdit, začali dělníci již letos na jaře. Stavba samotná je rozdělena do dvou částí, přičemž letos se počítá s terénními úpravami a výstavbou dvou mostů. Koleje přišroubují dělníci na místo až napřesrok. „Právě na tuto část prací vypíšeme do konce října 2012 výběrové zřízení na zhotovitele, aby se na jaře příštího roku mohlo začít s pokládkou kolejí a realizací další dopravní infrastruktury,“ upřesnil náměstek primátora Martin Major.

Celkové náklady na stavbu samotné trati budou přesněji známy až po vysoutěžení dodavatele všech prací. Dnešní horní hranice odhadovaných nákladů je 470 milionů. Z toho významnou část poskytne i Švýcarsko v rámci Programu švýcarsko-české spolupráce. „Švýcarská strana letos v květnu rozhodla o uvolnění asi 225 milionů korun. Je to nejdůležitější bod na cestě k vybudování tramvajové trati. Bez úspěchu v dotačním řízení bychom mnohem hůře hledali prostředky na její realizaci,“ řekl náměstek primátora Ladislav Švenajs.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *