Domů Doprava Na přejezdu s...

Na přejezdu si řidiči zvykají na porušování zákona

0

Na přejezdu přes málo využívanou vlečkou v Prosenicích na Přerovsku řidiči pravidelně překračují povolenou rychlost. Podle odborníků si tím mohou zvyknout na špatné chování na přejezdech, což je nebezpečné. Podobných vleček je v Česku řada.

Prosenice – Vlaky přes něj jezdí jen velmi zřídka a mnoho řidičů je na něm dokonce nikdy nevidělo. Přesto je řádně označený a dokonce i vybavený světly. Paradoxně právě to je největší problém přejezdu přes silnici I/47 v Prosenicích na Přerovsku.  Řidiči si tam totiž ze značek nic nedělají a ani je nenapadne před železniční vlečkou zpomalit. Podle lidí z okolí i odborníků může hrozit, že jim takové  chování vydrží i na frekventovanějších tratích. Zvláště, když je podobných poloopuštěných vleček na Moravě více.

Na situaci na přejezdu vlečky k místnímu cukrovaru upozornil radní nedalekého Přerova Pavel Košutek.  „Řidiči se tam chovají, jako by tam koleje nebyly. Domácí vědí, že tam vlak třeba dlouho nejel, ale i ten, kdo místem jede poprvé nezpomaluje ani na padesátku, natožpak předepsanou třicítku. Snižuje se tak respekt k přejezdům obecně. Řidič přijede k dalšímu, řekne si, že je stejný a může se stát neštěstí. Jako strojvůdce vím, co to může znamenat,“ upozornil Košutek.

Nebezpečí ztráty respektu je skutečně reálné i podle odborníků. „Rozhodně to není dobře. Jakmile řidič získá rutinu, že se nikdy nic nestane, hrozí, že se na jiném místě začne chovat podobně. Je ale těžké říct, jak situaci řešit. Pokud tam bude policie měřit a vybírat pokuty, obviní ji z šikany,“ upozornil jihomoravský koordinátor BESIP Pavel Čížek.

Jeho slova potvrdil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Překročení rychlosti na přejezdu je porušení zákona. Muže se stát, že se tak budou řidiči chovat i jinde. Přitom platí, že za naprostou většinu nehod na přejezdech mohou právě řidiči nebo chodci,“ připomněl.

Jako řešení problému radní Košutek navrhl odstranění značek. Souhlasí s tím Prosenický starosta  Otakar Dokoupil. „Je to otázka dotažení situace a zrušení značek,“ poznamenal.

Jenže značky lze z přejezdu odstranit jenom po zrušení přejezdu. „Přejezd může být zrušen na základě žádosti vlastníka dráhy nebo vlastníka silniční komunikace. Z našeho pohledu je  primární domluva mezi vlastníkem vlečky a místní radnicí,“ sdělil mluvčí Drážního úřadu  Martin Novák.

Silničáři zrušení vlečky iniciovat nehodlají. „Povolení zrušení přejezdu je v kompetenci Drážního úřadu. Stavební úpravy jdou za majitelem vlečky,“ vzkázal ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Majitelé cukrovaru a trati zrušení přejezdu odmítají. Nesměly by totiž na něj drážní vozidla. „Je to nereálný nápad. Vlečku využíváme při nakládání do vlaku a je pro nás zásadní pro rozvoj areálu cukrovaru. Jedná se o věc důležitou pro výrobu. Navrhovat její rušení je pro mne nepochopitelné. Zvláště v době, kdy u nás zůstalo jen sedm cukrovarů,“ zdůraznil majitel Hanácké potravinářské společnosti, jíž cukrovar patří, Jiří Vajdík. Navrhl přitom, aby se na místo více zaměřovala policie.

Za porušování rychlosti na přejezdu mohou policisté dát pokutu 1000 až 2500 korun na místě. Zda se více zaměří na zmíněné místo, ale explicitně neřekli. „V silách dopravního inspektorátu jepřejezd kontrolovat v závislosti na dopravně bezpečnostní situaci v rámci územního odboru Přerov,“ podotkla jen mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová.

Málo využívaná vlečka, kde řidiči nejezdí podle pravidel, nejsou jen v Prosenicích. Například v Brně si nic nedělají z přejezdu trati k výstavišti. „V autoškole nás na ní cepovali. Co ale jezdím sám, vidím, že před přejezdem prakticky nikdo nezpomaluje,“ popsal třeba Tomáš Záležák.

Problematická situace byla i v Rožnovské ulici  ve Valašském Meziříčí. „Tam skutečně dopravní značení odstranili. Koleje tam ale ještě zůstávají,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Drápal.

Zcela zrušili podobnou vlečku v nedalekém Přerově. „Vedla přes Tržní ulici do skladů Svit Zlín,“ poznamenal radní Košutek.

Vlečky v České republice:

  • 30 kilometrů v hodině je nejvyšší povolená rychlost na železničním přejezdu
  • 50 kilometrů v hodině je nejvyšší povolená rychlost na železničním přejezdu, pokud na semaforu svítí bílé světlo
  • 1 517 vleček evidoval drážní úřad na začátku roku 2018
  • 1 545 vleček evidoval drážní úřad na začátku roku 2017

Žádné komentáře

Napište komentář