Domů Doprava Parkování je ...

Parkování je stále bolest měst, sahají proto k omezením

0

Obce a města stále řeší nedostatek parkovacích míst převážně v centrech. Sahají proto k zavádění rezidentních zón. Podle odborníků je potřeba přimět lidi k využívání jiné dopravy, než automobilové.

Moc aut a málo místa na jejich zaparkování. Problém, se kterým se musí vyrovnávat představitelé menších i větších měst na Moravě a v Čechách. Stavba nových stání nepomáhá, proto některá z měst sahají k omezování především takzvaným rezidentním parkováním. Ne všude se ale osvědčilo, někde ho mění, jinde ho zrušili.

Bouřlivé bylo zavádění rezidentního parkování v Brně. Lidem se nelíbil systém, který město zvolilo. Jednalo se o  nejpřísnější možnou formu rezidentního parkování, takzvanou květinku. Lidé tam mají na rezidentní kartu právo zaparkovat jen v bezprostřední blízkosti bydliště a přilehlých oblastech, ve zbytku města mají status návštěvníka, který za hodinu parkování až sto korun za hodinu.

Změnu kritizovaného systému na jaře ohlásilo nové vedení města. „Příprava nové koncepce trvala několik měsíců. Je výsledkem opravdu usilovné práce a důkladného promýšlení. Měla by být uživatelsky příjemnější jak pro rezidenty a abonenty, tak i pro návštěvníky města. V tuto chvíli máme koncept, podle něhož bude možné postupovat v následujících týdnech a měsících. Změní se dopravní značení, nařízení, ceník i celé technické nastavení. Ale máme už plán, podle něhož můžeme postupovat a věřím, že celý systém bude možné na podzim spustit,“ uvedla primátorka města Markéta Vaňková.

Na tři zóny

V novém systému radní rozdělili město na tři zóny: červenou A, tedy historické centrum, zelenou B a modrou C. Zlepší se například režim pro návštěvníky, kteří dostanou příležitost zaparkovat v zóně B za poplatek 400 korun týdně či 1200 měsíčně.

Jenže největší problém zůstává.  „Nová koalice se rozhodla zachovat systém květinky. To znamená, že rezident bude zdarma parkovat pouze ve své oblasti a v oblastech sousedních. Všude jinde bude platit parkovné. Na většině území města budou Brňané cizinci ve vlastním městě a to již od  pěti odpoledne,“ kritizoval Robert Kotzian ze spolku Brno+, který se dopravou ve městě zabývá.

Jeho slova Brňané potvrzují. „Stěžuje to dopravu ve městě, kde žijeme. Auto prostě občas člověk někdy potřebuje. Nemluvě o tom, že celý systém odsouvá problém s parkováním jen za hranice regulované zóny,“ myslí si třeba Tomáš Záležák.

Nadšení nejsou ani lidé z okolí Brna, kteří jezdí do města za prací. „Před zavedením rezidentního parkování šlo zaparkovat těžko, ale šlo to. Teď se auta, včetně mého, kupí třeba v Králově Poli. Slibovaná záchytná parkoviště v dostatečném počtu pořád chybějí,“ postěžoval si Michal Oprchal.

Právě na zmíněná záchytná parkoviště, či parkoviště Park and Ride chtělo město auta rezidentním parkováním dostat, většina z nich je ale ve stadiu přípravy. V plánu jich má šestnáct, některá ale až na rok 2030.

Podle odborníka Centra dopravního výzkumu Zbyňka Sperata přesto není omezování řidičů špatná cesta. „Neuvážené navyšování parkovacích kapacit neřeší problém, protože neodstraňuje jeho příčinu, ale krátkodobě odstraňuje důsledek problému, například nemožnost zaparkovat v určité oblasti města. Navyšování parkovacích kapacit naopak může dále krást cestující z městské hromadné dopravy, kteří ji dnes využívají právě proto, že nemají kde zaparkovat auto. Problém s parkováním, je tedy nutné řešit primárně v úrovni poptávky, protože ovlivnit poptávku a motivovat cestující k využívání jiných dopravních prostředků je zpravidla levnější a dlouhodobě koncepčnější řešení,“ uvedl Sperat.

Výdej parkovacích karet zpřísnil

Rezidentní parkování funguje už třeba v Pardubicích. Jsou tam s ním spokojení. Nově zpřísnili výdej parkovacích karet. „V minulých letech docházelo k případům, kdy parkovací kartu získali kromě majitele bytu i jeho nájemci. Tomu se chceme vyhnout,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš.

V současné době je v Pardubicích ve třech parkovacích zónách zahrnujících centrum města, zhruba od vlakového nádraží po Kostelíček a příčně od pravého břehu Labe po železniční trať, 3688 parkovacích míst. Parkovacích karet je pro toto území zhruba o desetinu více. Aby ulevili centru, Pardubičtí v dubnu otevřeli první zdejší záchytné parkoviště v Masarykových kasárnách.

Naopak ve Zlíně rezidentní omezení neplánují. „V tuto chvíli není jeho případné zavedení prioritou,“ konstatoval mluvčí města Zdeněk Dvořák.

Olomouc zavedení parkovacích zón nevylučuje. „V současné době připravujeme novou parkovací politiku města, kdy jedním z témat bude i případné zavedení rezidentního parkování. Analyzujeme a sbíráme podněty ze stran občanů a komisí městských částí. Návrhovou část se poté chystáme s občany veřejně projednávat. Schválení předpokládáme asi v polovině příštího roku,“ sdělila mluvčí  Radka Štědrá.

Zrušit systém rezidentního parkování se rozhodli ve Frenštátu pod Radhoštěm. Nechají ho jen v ulicích Františka Horečky a Rožnovské. „Stále narůstá počet vozidel s vydanou rezidentní parkovací kartou, čemuž neodpovídá množství existujících parkovacích stání. Obyvatele dotčených lokalit to řeší tím, že parkují svá vozidla mimo tyto lokality, což vede následně k tomu, že obyvatele dalších oblastí vyžadují zřízení nových rezidentních parkovacích zón. Tím se dostáváme do začarovaného kruhu a situaci to neřeší,“ zdůvodnil ředitel tamní městské policie Vladimír Pražák.

Autor: Petr Jeřábek