Domů Dění v regionech Spojení Ostra...

Spojení Ostravy s Opavou: Nečas slíbil desetkrát víc

Ministr dopravy Vít Bárta dal dostavbě silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou pořádnou facku. Tak silnou, že premiér Petr Nečas musel na návštěvě v Ostravě slíbit, že nakonec nebude tak bolet.

Doprava – Podle něj vláda vyčlení příští rok na další etapu dostavby úseku Mokré Lazce – hranice okresů Ostrava, Opava tři sta milionů korun. Přitom v připraveném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury zatím stát počítá se třiceti miliony. Podle Nečase se ale nemusí zástupci kraje obávat.

„Navržených třicet milionů je pro nás neakceptovatelných. Pouze konzervace díla stojí 150 milionů,“ upozorňuje místopředseda Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek. Podle něj by bylo nejlepší, kdyby vláda nakonec uvolnila 500 milionů. Jen tak nebude zpoždění stavby tak dramatické.

Stavba téměř desetikilometrové čtyřproudovky byla zahájená v dubnu 2009 a měla být hotová v září 2012. Po dvou týdnech však vláda oznámila, že na další pokračování stavby nemá peníze, a práce zastavila. Původně měla být silnice hotová v září 2012 a měla stát pět miliard korun. I přes černé scénáře to nakonec vypadá, že by mohla auta po silnici jezdit v roce 2013. Bártovi se dokonce podařilo se zhotovitelem Eurovia CS vyjednat slevu bezmála sedm set milionů korun.

„Nyní na dostavbu chybí tři miliardy korun. Spolu s poslanci a zástupci kraje chceme prosadit rozložení peněz tak, aby v roce 2013 byla silnice postavená. Po schválení rozpočtu na rok 2011 začneme jednat o přesunutí peněz z jiných dopravních kapitol. Rozpočet SFDI je sedmdesát miliard korun, my budeme požadovat 300 až 500 milionů,“ avizuje Vítek.

Za jeho slovy stojí kromě politiků a podnikatelů také 25 tisíc lidí z Opavska, Bruntálska a Krnovska, kteří podepsali petici proti přerušení výstavby. Dálnice totiž není pouze osamocenou stavbou, ale navazuje na síť dostavěných nebo rozestavěných silnic. Stavba úseku Mokré Lazce – Opava navazuje také na silnici Prodloužená Rudná za 2,8 miliardy korun. „I tam již byla uzavřena smlouva o dílo, přitom stavba ještě nebyla zahájena,“ připomíná Vítek.

Stavět se začal už i obchvat Opavy. Spojka propojující město s Ostravou je již v provozu. U severního obchvatu – východní části jsou již vykoupené pozemky a čeká se na stavební povolení. I zde ministerstvo dopravy posílá omílaný vzkaz: na stavbu nejsou peníze. Stavba jižního obchvatu je v plném proudu.

Ze severního obchvatu se pak řidiči dostanou po stávající komunikaci do Polska s obchvaty Brumovic a Krnova. „Na východ je pak nutné zřídit rychlostní komunikaci z Třanovic přes Něbory, Oldřichovice a Bystřici, Hrádek a obchvaty Jablunkova a Mostů u Jablunkova na Slovensko. Tím bude dokompletována východozápadní větev Slezského kříže jako základního komunikačního řešení Moravskoslezského kraje,“ připomněla starostka Třince Věra Palkovská. Podle ní už i Třinecko má naději na vítězství v několikadesetileté bitvě. „Nyní nám ale přípravu zpomalují vlastníci pozemků. Už se nám podařilo vykoupit čtyřicet procent. Se zbývajícími vlastníky se postupně domlouváme. Když všechno dobře půjde, na jaře příštího roku bychom mohli stavět úseky Oldřichovice – Něbory i Něbory – Třanovice,“ předvídá Palkovská.

********

Chcete se o budoucnosti dopravní infrastruktury v Moravskoslezském kraji dozvědět více? Navštivte konferenci Transport v ostravském hotelu Clarion Congress ve dnech 9. – 10. listopadu.

Konferenci zaštítili ministři dopravy Česka, Slovenska a Polska. Mezi přednášejícími budou čelní představitelé Státního fondu dopravní infrastruktury, ministerstev, krajů, asociací a sdružení.

Více informací na www.transport-ova.cz

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *