Domů Dění v regionech Úředníci v Pr...

Úředníci v Praze si stále myslí, že Ostravané žijí na Sibiři

Zástupci Moravskoslezského kraje jeli v pondělí přesvědčit ministra dopravy Víta Bártu o ukvapenosti jeho rozhodnutí. Jedním z vyjednavačů byl i viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek.

Podle něj teď severní Morava a Slezsko hřeší na to, že v důležitých dopravních institucích nemá svého zástupce. „Vždycky je jednodušší škrtnout projekt, který se mě přímo nedotýká,“ upozorňuje Vítek. Jaký máte z jednání s ministrem dopravy pocit?

Chápu postoj pana ministra, když říká, že je potřeba šetřit. Také si myslím, že je důležité, aby v tomto státě už konečně vznikla jednotná koncepce stavby silnic a dálnic. V tomto má naši plnou podporu. Jeho rozhodnutí je ale silně poznamenané tím, že o zastavení staveb rozhodl od stolu v Praze. Sám se přiznal, že na prostudování dokumentů měl pouze dvanáct hodin. Výsledkem je rozhodnutí, které je technicky chybné. Navíc je zřejmé, že je zaměřené proti Moravskoslezskému kraji. To jsme mu přijeli říct.

Z čeho tak soudíte?

Na jednání padlo, že Moravskoslezský kraj v posledních letech dostal na stavbu silnic a dálnic nejvíce z českých regionů. I takový argument je ale lichý. Léta před tím se tady nic nestavělo. Například v roce 1996 se postavila dálnice kolem Prahy za tři miliardy, v Brně za dvě miliardy a v Ostravě za sedmnáct milionů korun. Myslím, že tato čísla by se měla sčítat.

Jaké další argumenty jste ministrovi předkládali?

Především nám vadí izolace Moravskoslezského kraje od zbytku republiky. Když bychom se bavili o tom, že by se měla zastavit stavba pražské magistrály, zněl by to jako naprostý blábol. Teď se zastavil podobný projekt v Ostravě a to je podle úředníků v pořádku. To si všichni myslí, že my tady žijeme na Sibiři? Vždyť ty stavby, které se zastaví, jsou pro náš rozvoj naprosto klíčové, navíc v pokročilém stádiu rozestavění. Jen si to vezměte: Prodloužená Místecká (propojení dálnice D 47 a R 56 pozn. red.) je několik měsíců před dokončení, most v Bohumíně už má tři pilíře postavené. Když opomenu vliv na zaměstnanost, tak nám asi nejvíc vadí vliv na životní prostředí. Třetina škodlivin v Ostravě pochází z automobilové dopravy. Všichni si uvědomují, že Ostravsko je nejznečištěnější region v Evropě a když se proti tomu něco začne dělat, tak se to hned zastaví? Je to naprosto nelogické. Dozvěděli jste se alespoň, kdy se stavby znovu rozjedou? To bohužel ne. Pan ministr nám řekl, že příští rok bude ještě horší a následující o to víc. Takže jsme neslyšeli ani trochu optimistickou odpověď.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *