Domů Doprava Železniční st...

Železniční stavby: Ministr zastavil stavby za 30 miliard korun

Železniční uzel Brno, první krok k elektrizované elektrizaci trati z Brna do Jihlavy nebo ze z Otrokovic do Zlína Zlína do Vizovic.

MORAVA – Modernizace Optimalizace tratě z Ostravy do Frýdku-Místku a Českého Těšína, rekonstrukce Střelenského tunelu mostu u Horního Lidče. Projekty za více než třicet miliard jsou nyní u ledu. Vláda šetří. Moravské hospodářství má k dispozici exkluzivní materiál z ministerstva dopravy o velkých akcích financovaných z veřejných peněz od roku 2012 do roku 2014. Z něj také vyplývá, že ministr Bárta počítá s dostavbou třetího koridoru z Českého Těšína na slovenskou hranici za téměř 13 miliard korun. Nechal také pracovat dělníky na modernizaci přerovského uzlu za více než čtyři miliardy. Podporuje také rekonstrukci trati Studénka – Mošnov první osobní letištní koleje z Ostravy do Mošnova. Zastavit už také nemohl dostavbu centrálního dispečerského pracoviště v Přerově.

Jedním z projektů, který pokračuje, je dostavba třetího koridoru v úseku Český Těšín Bystřice nad Olší – Mosty u Jablunkova. 42,6 kilometrů tratě má propojit Žilinu s německým Norimberkem. Cena: téměř třináct miliard korun. Stavba obou prvních dvou úseků už začala. V přípravě je ještě projekt rekonstrukce železniční stanice v Českém Těšíně a úsek Český Těšín – Dětmarovice.

„V Českém Těšíně zpracováváme investiční záměr. Na posledním úseku tratě Český Těšín – Dětmarovice aktualizujeme projektovou dokumentaci,“ přiblížil investiční náměstek pro investice Stavební správy Olomouc státní organizace Správy železniční dopravní cesty Karel Janků.

Naopak na jižní Moravě a ve Zlíně musí investor projektanti na několik let schovat své plány, ve kterých počítali s budováním elektrických elektrizace tratí. Cestující, kteří se těšili, že budou jezdit rychleji do Zastávky u Brna a v budoucnu do Jihlavy, budou ještě roky jezdit v motorových vlacích. „Tady už máme vše připraveno. Měli jsme totiž začít stavět v pololetí roku 2011,“ připomněl Janků.

Podobně na tom jsou ve Zlíně, kde ministerstvo zarazilo zastavilo stavbu elektrické elektrizace tratě Otrokovice – Zlín (střed) Zlín – Vizovice za více než tři miliardy korun.

Asi nejhorší zprávu poslal Bárta do Brna. Tady zastavil plány na přestavbu železničního uzlu za více než dvacet miliard korun. Protože ale nebyla jistota, že by projekt mohl čerpat peníze z evropských fondů, pozastavil projekt do doby, dokud nebude mít SŽDC v rukou právoplatné územní rozhodnutí. Pravděpodobně se tak bude projekt ucházet o peníze až v dalším programovém období.

Pokud ministr Bárta zastavil tyto železniční stavby jako příliš drahé, jednu zastavil paradoxně jako příliš levnou. Firma Viamont totiž vyhrála tendr na rekonstrukci Střelenského tunelu mostu za mezi železniční stanicí Horní Lideč a státní hranicí se Slovenskem. Podle odborníků nabídla až podezřele nízkou cenu. Stavba byla proto pozastavena. Výběrové řízení proto dosud není ukončené.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *