Domů Dotace a finance PPP projekty:...

PPP projekty: Zájem o ně stoupá, zatím ale jen na papíře

Napjaté rozpočty přináší do hospodaření měst i státu v Česku zatím nový trend. Přestože je podle odborníků hospodářská krize „ideální“ dobou pro spolupráci veřejného a soukromého sektoru, plány na takzvané PPP projekty zatím většinou leží jen na stolech radnic a ministerstev.

Jedním z mála projektů, který se podařilo dotáhnout do konce, je výstavba horkovodu v Bohumíně. Do bohumínských domácností napojených na nový systém centrálního vytápění začalo proudit teplo z dětmarovické elektrárny v polovině září.

Výběr dodavatele tepla formou koncesního řízení byl pro Bohumín výhodný. „Investice byly a jsou na straně koncesionáře, tedy skupiny ČEZ, a nezatíží tak městský rozpočet. Město má zajištěnu dodávku tepla za stabilní cenu, která může být upravována pouze za předem daných podmínek,“ vysvětlila bohumínská tisková mluvčí Lucie Balcarová. Výstavba celého horkovodu si vyžádá celkem půl miliardy a bude hotová do konce roku 2011.

„Naši nájemníci ušetří jednu pětinu nákladů na teplo a teplou vodu. To se týká nejen obyvatel, kteří jsou napojeni na nové rozvody, ale i těch, kterým dodává teplo městská firma BM servis. Cenu totiž firma stanovila jako jednotnou pro všechny své odběratele,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha. Průměrná domácnost tak podle něj po dokončení teplovodu při roční platbě 23 tisíc korun ušetří 20 procent, tedy 4,6 tisíce korun.

Bohumín je zatím ve spolupráci mezi městy a soukromou sférou jednou z mála bílých vran. O financování dalších projektů formou PPP ale zatím neuvažuje. „Financování investic formou PPP je pro město něčím novým. Je to metoda administrativně náročná a vyplatí se opravdu jen u velkých projektů. Město si ale přínosy pečlivě vyhodnotí a do budoucna zváží, zda by nemohlo také u jiných projektů uplatnit podobný postup,“ dodala mluvčí Balcarová.

Že je příprava PPP projektu náročná, potvrzuje také Vladimír Sloup, ředitel Asociace PPP. „V krátkodobém horizontu se jeví PPP projekty jako časově a administrativně náročnější a investice jako vyšší, z dlouhodobého pohledu se to ale vrátí,“ tvrdí. Zájem o PPP projekty se podle něj výrazně zvýšil už v roce 2009, v letošním roce to bylo ještě víc.

„V Česku ale stále chybí politická odvaha a zodpovědnost tyto projekty prosazovat. Důležité je, aby lidé ve vedení měst či ministerstev měli zájem uspokojovat veřejné potřeby dlouhodobě, nikoliv v čtyřletých volebních cyklech,“ míní Sloup.

Rok 2010 tak přinesl řadu plánů a projektů, množství z nich ale zůstalo jen na papíře. Například v Kopřivnici chtělo město vybudovat ve spolupráci se soukromými firmami centrální zásobování teplem i sportovně-rekreační areál. Z obou plánů ale nakonec sešlo.

Koncesní řízení k projektu modernizace centrálního zásobování bylo v polovině tohoto roku zrušeno, protože potencionální koncesionář nebyl schopný doložit závazný příslib financování projektů, město pozastavilo také plán na výstavbu Sportovně-rekreačního areálu Pod červeným Kamenem. „Vzhledem k ekonomické krizi jsme se báli, že se městu nepodaří v současné době získat vhodného partnera,“ vysvětlila tisková mluvčí kopřivnické radnice Lucie Petříčková.

Velký PPP projekt na výstavbu městského fotbalového stadionu pozastavili také v Ostravě. „Z analýzy, kterou jsme nechali provést, vyplývá, že bychom ušetřili 83 milionů, což jsou 4,5 procenta. Financování touto formou by pro město nebylo vhodné ani ekonomicky výhodné,“ uvedla tisková mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská.

Ostrava má ale další plány, je partnerem mezinárodního projektu ACT4PPP. „Každý ze 17 partnerů ze sedmi zemí vstoupil do projektu se svým pilotním programem. Česká republika je zastoupena projektem revitalizace brownfieldu, rozvojové zóny Hrušov v Ostravě. V současné době se již intenzivně pracuje na modelování vhodného schématu spolupráce města a soukromého investora,“ dodala Vojkovská .

Plány s PPP projekty mají také v Brně. „Využití partnerství veřejného a soukromého sektoru je dosud v České republice na municipální úrovni poměrně nevyzkoušenou metodou. I z tohoto důvodu se v Brně problematice PPP věnuje samostatný projektový tým. V letošním roce Rada města Brna již schválila nominaci projektu Aquapark Brno do seznamu pilotních projektů PPP,“ potvrdil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

PPP projekt se zatím nejasnou budoucností vzniká také v Jihlavě, kde chce město vybudovat parkovací dům. Předchozí vedení města přípravy pozastavila, na začátku roku 2011 bude ale projekt a jeho varianty představen novému vedení a zastupitelstvu města. „Asi měsíc bude ponechán na odbornou i politickou debatu a zastupitelstvo pak rozhodne o dalším postupu a vypíše koncesní řízení na výběru koncesionáře. Během roku 2012 by se měla podepsat smlouva a v roce 2013 by měl parkovací dům stát a sloužit řidičům,“ uvedl Radek Tulis, tiskový mluvčí Jihlavy.

Ani spolupráce ministerstev se soukromým sektorem není dále. „Netajíme se tím, že pokračování v realizaci PPP projektu výstavby věznice v Rapoticích není kvůli finanční situaci v rezortu nikterak žádoucí. Ministerstvo teď k projektu výstavby věznice v Rapoticích připravuje souhrnný materiál, jenž má být do konce roku předložen vládě k projednání,“ uvedla mluvčí ministerstva spravedlnosti Tereza Palečková.

Naopak ministerstvo dopravy PPP projekty prosazuje. Měly by hrát velkou roli v takzvané dopravní superkoncepci, kterou chce ministr Bárta ještě před Vánoci představit. „Podmínky, za kterých by PPP projekty probíhaly, se teprve připravují, stejně jako pilotní projekt, kterým je dálnice D3. Ta by se měla začít stavět na podzim příštího roku,“ potvrdil mluvčí z ministerstva dopravy Jakub Ptačínský.

Největším kandidátem z Moravy, který by mohl být v nejbližší době zařazen mezi PPP projekty, je podle něj úsek R35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí. „Zájem na straně firem je veliký. Teď čekáme, jak dopadne pilot a jaká bude spokojenost na straně ministerstva i těch, kteří budou stavbu realizovat,“ dodal Ptačínský. Ministerstvo chce také rozšířit dálnici D1. O tento projekt zajímá například společnost Eurovia, která už má zkušenosti s výstavbou PPP dálnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou.

Rozběhnuté PPP projekty na Moravě

Název zadavatel objem

Průmyslová zóna Třinec Baliny město Třinec 1 800 mil. Kč

Dodávka tepla v Bohumíně město Bohumín 1 488 mil. Kč

Vodohospodářství, Bruntál město Bruntál 199 mil. Kč

Vodárenství v Mošnově, Ostrava město Ostrava 174 mil. Kč

Ozdravné centrum, Ostrava město Ostrava 48 mil. Kč

Zdroj: Asociace PPP

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *