Domů Dění v regionech Dopravní podn...

Dopravní podniky i soukromé firmy mohou vybírat z kvalitní nabídky elektromobilů české výroby

Elektromobilita je obor, nad kterým ještě v roce 2010 ohrnovali příznivci motorismu nos. Čím více se však blíží závěr druhé dekády 21. století, tím větší má respekt a zájem zákazníků. Málokdo přitom tuší, že zejména v segmentu užitkových vozidel a hromadné přepravy osob, drží elektromobily české výroby významný světový podíl!

Máme být na co hrdí, zejména mezi léty 2012-2015 jsme byli počtem výroby vozidel MHD takovou malou Čínou“ glosuje Jan Vejbor, místopředseda Asociace elektromobilního průmyslu České republiky (ASEP) a obchodní manažer hulínské EVC Group, výrobce elektrobusů a elektrických dodávek. „Již přes dvě stovky bateriových vozidel z Česka snižují emise nejen na našich cestách, ale též v řadě evropských zemí – Slovensku, Rakousku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku nebo Švédsku. Tak široká tržní nabídka elektrobusů existovala po roce 2010 pouze v Číně. Zde se však od počátku jednalo o cílenou vládní politiku“ dodává.

Baterie a nabíjení na klíč

Na mysli má elektrobusy a trolejbusy s bateriovým pojezdem plzeňské ŠKODA ELECTRIC, elektrobusy SOR Libchavy nebo ostravské společnosti EKOVA. U většiny z těchto vozidel se EVC Group podílí dodávkami trakčních baterií a/nebo nabíjecí infrastrukturou na klíč. Přelomovým byl letošní třinecký projekt pro tamního dopravce ARRIVA Severní Morava a.s. Díky intenzivní spolupráci plzeňských a hulínských techniků se povedlo v rekordně krátkém čase navrhnout pohon a baterii do nové generace šasi SOLARIS. Trakční baterie třineckých elektrobusů navíc splňují poslední bezpečnostní podmínky světové úrovně EHK 100.02.

EVC_Trinec_05

Depo společnosti ARRVIA Severní Morava a.s. v třinecké části Borek disponuje od jara 2017 vedle 10 elektrobusů dosud největší nabíjecí infrastrukturou v České republice. Celkem 10 nabíjecích stanic s kiosky pro noční nabíjení dodalo EVC.

Evropské dotace pomáhají zkrátit návratnost investice do elektromobility na polovinu

V roce 2017 začala i česká ministerstva elektromobilitu v rozumné míře dotovat. Vozidla nespadnou žadatelům zdarma do klína, ale těm z nich, kteří denně najezdí okolo 100 kilometrů, pomůže dotace během pár let dosáhnout návratnosti“, uvádí Tomáš Čudrnák, jednatel EVC Group. „Od roku 2011 dodáváme jednotlivcům a firmám osobní nebo užitkové dodávky EVC eVAN. Dokáží uvést 9 osob nebo až 900 kg nákladu. Druhou volbu představují tzv. midibusy, tedy autobusy s délkou mezi 7-9 metry, které známe například jako tzv. shuttle busy z turistických letovisek nebo letišť. V rámci Evropy jsme za poslední 3 roky dodali na tři desítky těchto vozidel, napjatě očekáváme výsledky dalších vypsaných tendrů,“ upřesňuje Čudrnák. Vozidla EVC eVAN (základ Citroën Jumper všech druhů karoserií, kategorie M1 nebo N1) a EVC FIRST (základ šasi IVECO/ROŠERO P, kategorie M3) lze pořizovat se 27-33 % evropskou dotací vedenou Ministerstvem průmyslu a obchodu (Nízkouhlíkové technologie II). Na léto se připravují další dotační tituly o podobné výši dotace. „Díky pravidelnému styku s novými zákazníky jsme si vědomi náročností pořizovací investice, na druhou stranu právě díky úspoře nákladů v provozu dávají naše vozidla smysl, bez ní bychom o výrobě těchto vozidel neuvažovali,“ vysvětluje Vejbor.

JIII_Kombi

Citroen-New-Relay-35-L3-2.2-HDi-H2-130ps-Enterprise

Dodávka EVC e-VAN ve verzi užitkové i osobní vycházejí z karoserie Citroën Jumper. Díky uložení baterie pod podlahu není prostor pro cestující nebo náklad omezen. Zájemci si mohou vybírat z více velikostí baterií/dojezdů (115/145/200 km) a možnost rychlonabíjet. V nabídce je též repase baterie/zvýšení dojezdu.

EVC zájemcům nabízí otevřené kalkulace, do nichž mohou vložit své hodnoty pravidelných nájezdů a zkontrolovat i další důležitá vstupní data, jako ceny pohonných hmot. „Pokud je zájemcem malý podnikající subjekt s nejvýše 50 zaměstnanci a jeho denní nájezd činní >80 km, lze provozem elektromobilů ušetřit v rámci 3-4 let. Zbytek životnosti trakční baterie už jen vyděláváte. Přitom jsme ještě nezapočetli další výhody, jako vstup do zvýhodněných pruhů nebo rozšířené možnosti parkování…“ doplňuje Vejbor. Je tak nasnadě, aby se i čeští zákazníci rozhodli zhodnotit výhody elektromobilů a zakoupili přímo od místního výrobce.

Midibusy v úpravě pro městský nebo meziměstský provoz s dojezdem  170-250 km na nabití jsou preferevoanou volbou zejména ve Švédsku, kde jezdí více než deset kusů jako letištní speciály nebo v úpravě pro mezimětský převoz školáků.

FLHI turisticky

Midibusy v úpravě pro městský nebo meziměstský provoz s dojezdem  170-250 km na nabití jsou preferevanou volbou zejména ve Švédsku, kde jezdí více než deset kusů jako letištní speciály nebo v úpravě pro meziměstský převoz školáků.

 

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *