Domů Ekonomika Češi za volan...

Češi za volantem častěji pijí alkohol. Slováci mají víc závažných nehod

Když se v roce 2008 rozhořela slovenská diskuzní fóra pod články o připravované povinnosti chodců a cyklistů nosit mimo obec reflexní prvky či vesty, hodnotila řada lidí návrh jako zbytečný a obtěžující. V prvních statistikách od přijetí nového zákona ale namísto čtyřiceti zemřelých cyklistů figurovalo číslo 14 a hrozivých 184 mrtvých chodců nahradil údaj o 80 případů nižší. A tento pozitivní trend si do dnešního dne Slováci udrželi.

I přes výrazné zlepšení Slováci stále bojují s takzvanou závažností dopravních nehod, která je téměř dvakrát vyšší než v Česku. Na tisíc dopravních nehod zemřelo v tuzemsku 9,2 lidí, na Slovensku to bylo 17,2. I Češi ale mají za volantem své problémy – častěji za něj sedají, i když mají popito. To se samozřejmě odráží i v počtu smrtelných nehod, kde hrál alkohol za volantem svou roli. Na milion osob zemřelo v Česku při takových nehodách 10,8 osob, na Slovensku to bylo 8,5 osob.

Obě země mají zatím daleko k evropskému průměru v počtu nehod na miliardu ujetých kilometrů. V Česku připadlo loni na miliardu ujetých kilometrů 12,5 mrtvých, na Slovensku 15,8 mrtvých. Evropský průměr je ale 8,4 mrtvých.

Závažných nehod ubývá

Na druhou stranu oba státy rok od roku snižují četnost závažných problémů. „Navzdory stoupajícímu počtu osobních aut a motocyklů na území Slovenska jsme rádi, že nehodovost a počty usmrcených při dopravních nehodách nadále klesají, což připisujeme zejména účinnému uplatňování preventivních a represivních nástrojů ministerstev dopravy a vnitra,“ podotkl vedoucí BECEP SR Milan Troška. Romana Budského z českého BESIPu zase těší, že v tuzemsku klesá podíl zraněných na počet nehod.

Česko se má u Slovenska kde inspirovat. „Pro nás je velmi podněcující způsob, jakým Slovensko zavedlo do praxe povinné používání reflexních doplňků pro chodce a cyklisty a jednoznačný efekt, který to přineslo,“ pochválil kolegy ze zahraničí Budský. I Slováci si ale do České republiky chodí pro nápady. „Český BESIP je pro nás nadále inspirací v oblasti propagace a aktivit na zvyšování bezpečnosti silniční dopravy mezi širokou veřejností,“ vzdal hold české straně Milan Troška.

Spolupráce obou organizací bude pokračovat i letos. „Máme konkrétní témata, o kterých budeme diskutovat už v únoru při společném setkání. Budeme se zabývat řidičskými průkazy na zkoušku či debatovat nad řízením oblasti bezpečnosti provozu,“ dodal Roman Budský. Ten chce podobné analýzy ještě rozšířit o spolupráci s kolegy z Visegrádské čtyřky.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *