Domů Ekonomika CNG ofenzíva:...

CNG ofenzíva: Do konce roku bude v Čechách a na Moravě minimálně sto plniček

Dnes usedají čeští řidiči za volanty asi devíti tisíc aut na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Doby, kdy neměli svého miláčka kde „nakrmit“, jsou přitom už dávno pryč. A to dokonce i na Moravě, která dříve platila v síti plniček za otloukánka. Dnes naopak udává tempu jejich výstavby rytmus právě ona.

Do konce roku bude v Česku minimálně sto plnících stanic na CNG. Tak alespoň zněl původní plán plynárenských společností, které se vrhly na tento rozvíjející se trh. Ambiciózní, chtělo by se říci na první pohled. Na ten druhý možná už tak ne. „Za jediný rok 2014 přibylo tolik CNG stanic, jako za předchozích 5 let. Začátkem letošního ledna jich bylo v České republice pětasedmdesát. Dnes – o pět měsíců později, přibylo dalších jedenáct. Že bude v Česku sto plniček nikoliv na konci roku, ale už v létě nebo na podzim, to je zcela jistě reálné, nikoliv jen odhad,“ věří místopředseda rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.

Škodovka rozhýbala trh

A o zákazníky nouzi mít zřejmě nebudou. I když do Itálie, kde již dnes jezdí na CNG asi 900 tisíc aut, Česku ještě hodně chybí, dá se předpokládat, že vozů na stlačený zemní plyn bude rychle přibývat i tady. Bod zlomu přitom nastal dost možná právě loni. Na trh s CNG automobily totiž vstoupila ŠKODA AUTO se svým modelem Octavia G-TEC. Jen za první čtyři měsíce letošního roku si ji koupilo 600 zákazníků. „Dosavadní vývoj přitom naznačuje, že ambiciózní plán prodeje dvou tisíc vozů Octavia G-TEC bude v letošním roce překonán,“ dodal mluvčí ŠKODA AUTO Vítězslav Pelc.

Další zájemci o CNG Škodovky, ale i jiné značky, budou pravděpodobně přibývat. Jedním pádným argumentem jsou menší náklady na ujetý kilometr. Druhým přísné emisní limity EU. „Vývoj a řešení pohonu CNG motorů neznamená významné sekundární zatížení životního prostředí, protože spalování zemního plynu je samo o sobě velice čisté a má podporu v legislativě EU,“ vysvětlil Jiří Lachout, odborník na CNG ve společnosti E.ON Energie, která má v plánu provozovat do konce roku 2020 po celém Česku čtyřicet plniček. To vše se odráží i v nárůstech prodejů CNG, který v roce 2013 činil 44 procent a v roce 2013 37 procent.

Rychlý, ale chaotický rozvoj

Nelze se proto divit, že se síť plnících stanic v České republice rozrůstá rychleji, než by ještě před dvěma roky kdokoliv předpokládal. Přesto má stále své mezery. „Rozvoj je chaotický, nemá žádný řád a návaznost. Prostě kdo chce, tak dnes postaví stanici, kde si najde místo, a předpokládá, že bude mít odběratele,“ řekl Marcel Eder, jednatel společnosti EcoPowerEnergy, která chce vybudovat plničky například v síti čerpacích stanic GLOBUS nebo v lokalitách, jako jsou Jičín, Kladno, Hrušovany, Domažlice nebo Zlín.

Přinejmenším na Moravě se ale už nějakou dobu blýská na lepší časy, i když dříve tomu tak nemuselo být. „Výstavba CNG stanic na začátku probíhala hlavně v Čechách. Nyní se trend otočil a nejdynamičtější růst proběhl právě na Moravě. Již nyní jsou v některých městech i dvě a více stanic,“ přiblížil Jiří Lachout z E.ONu.

Plynobusy i tah Vítkovic

Velký boom CNG zažívá například Brno, tamní dopravní podnik bude mít ještě letos sto plynobusů. A ve svém areálu ve Slatině si navíc nechal postavit vlastní plničku. „Jsme první dopravní podnik v České republice, který má takto vysoce kapacitní plnící stanici na stlačený zemní plyn. Navíc je jako jediná v tuzemsku napojena na distribuční vysokotlakou plynárenskou soustavu,“ pochlubil se generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Opravdovou krajinou zaslíbenou pro CNG je ale v rámci České republiky Moravskoslezský kraj, shodují se plynárníci. Nejen že regionu nahrávají programy Ministerstva životního prostředí na snížení ekologické zátěže, ale podporu CNG pojala ve velkém stylu i tamní strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. „Pro naši skupinu to má jednoznačný efekt – jsme dodavateli ocelových lahví i komplexních systémů a služeb pro CNG v dopravě,“ komentoval to rozhodující vlastník skupiny Jan Světlík. Do konce roku má podle něj síť plniček skupiny s označením CNGvitall čítat 33 kusů. Cílem je rovnoměrné pokrytí všech hlavních tahů, jak v okolí krajských měst, tak hraničních přechodů. Napřesrok plánují Vítkovice expandovat i do sousedních zemí – Polska a Slovenska. Zájem o plničky je prý i v Rusku, oblasti Blízkého východu a Chorvatsku.

Jsem zodpovědný za to, aby Moravské hospodářství stále přinášelo aktuální a vyvážené zpravodajství té nejvyšší kvality. Připravuji reportáže, články a rozhovory.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *