Domů Ekonomika Co čeká od pr...

Co čeká od práce generace Y? Představy absolventů se často míjí s názory zaměstnavatelů

Je to střet u jednacího stolu. Na pracovních pohovorech se dnes potkávají generace, které se ve svém přístupu a představách o práci liší víc než kdy dřív. Dnešní absolventi z takzvané generace Y jsou daleko citlivější na rovnováhu osobního a pracovního života. Podle jejich potenciálních zaměstnavatelů jsou jejich požadavky občas nereálné.

Lucka a Honza jsou typickými zástupci generace Y, dnešních dvacátníků, na brněnské Mendelově univerzitě, která zkoumala, jak dnešní dvacátníci uvažují o své budoucí práci. Jejich osobní potřeby jsou pro ně na prvním místě a chtějí, aby je práce bavila.

V kanceláři nechtějí trávit věčnost

Rádi by v zaměstnání měli flexibilní pracovní dobu, aby nemuseli trávit celý den v kanceláři. Preferují home office a sní o tom, že jednou možná začnou podnikat. To, co je v zaměstnání motivuje, je výše mzdy, atraktivní benefity nebo pocit sebenaplnění. Cení si získávání nových zkušeností, dobrého kolektivu, verbálních pochval nebo třeba pracovních cest do zahraničí a jasně viditelných výsledků své práce.

Podle reprezentanta studentů Aleše Buchy zná generace Y své kvality a umí si určit svou cenu. „Vyrůstali jsme se sociálními médii, dokážeme v relativně krátké době získat velké množství informací, v čemž starší generace trochu tápe. Umíme efektivně a rychle pracovat s IT médii. Firemní kultura je pro nás velmi důležitá. Chceme mít svůj vlastní privátní život a chceme, abychom se ve firmě cítili dobře,“ popsal.

S Buchtou souhlasí i Michal Vávra z advokátní kanceláře Bulinský, Vávra & Partners. U svých koncipientů z generace Y prý silně vnímá potřebu mít čas na svůj osobní život, který často řadí před život pracovní. Na druhou stranu, když jim nabídne téma, které je zajímá, viditelně se zvyšuje jejich motivace k práci, a to i mimo obvyklou pracovní dobu.

Kolečko po firmě je pro manažera nutnost

Podle některých zaměstnavatelů mívají ale čerství absolventi někdy nereálně představy o své budoucí práci. Mladí lidé často nechtějí začínat od nižších, pro ně méně zajímavých pozic. Podle zaměstnavatelů je ale takovéto „kolečko“ po firmě v podstatě nutností, pokud chce člověk postoupit na manažerskou pozici. Takový člověk pak lépe pozná, že jej zaměstnanec vodí za nos.

„Hlavní rozdíl vidím v tom, že my jsme byli vychováváni tak, že musíme primárně splnit požadavky směrem ke svému živobytí. V okamžiku, kdy jsme měli tuto základnu vybudovanou, zbyl teprve prostor přemýšlet, jak dál,“ zhodnotil emeritní generální ředitel společnosti TATRA, CAIM Petr Karásek.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *