Domů Ekonomika Dříve časté ž...

Dříve časté železniční vlečky firmy využívají méně a méně

Drážní inspekce

Realita českých železničních vleček o délce 4 200 kilometrů je chmurná. Svou největší slávu mají pravděpodobně za sebou. Přitom jsou jich v Česku dvě tisícovky ve stavu, který by šlo zprovoznit, či se dokonce ještě užívají. Zhruba čtvrtina z nich však v podstatě nefunguje.

Na vlečkách v minulém století začínala a končila železniční doprava. Kdysi funkční železniční vlečky pro přepravu zboží do a z průmyslových zón ale nyní většinou chátrají. Jako v Černé za Bory, součásti železničního uzlu Pardubice, kde v přímém sousedství zívající sítě vleček sviští za miliardy modernizovaný koridor na Brno. Obdobně žalují vlečky ze Stránčic do pivovaru ve Velkých Popovicích, respektive v Hostivici, i když se jedná o nový areál. „Likvidujeme-li existující vlečky do stávajících průmyslových zón či objektů, likvidujeme výhodnost železniční dopravy. Silně ji tak oklešťujeme proti ostatním druhům,“ tvrdí Martin Jacura z dopravní fakulty ČVUT Praha.

Reinkarnace v čase

Ale není vše jen černé. Původní majitel Lázní Kyselka postavil k továrně železniční vlečku. Nahradily ji kamiony. Od srpna 2012 ale přišlo zmrtvýchvstání, celá produkce pro Moravu jezdí z Mattonky po kolejích. „Jde o součást dlouhodobé strategie firmy, v níž klademe značný důraz na ekologické chování,“ popsal Alessandro Pasquale, generální ředitel KMV.

Také vlečka v Praze-Ruzyni v únoru 2011 po dvaceti letech ožila, díky spedici Lagermax a pravidelné přepravě mezi Prahou a Ostravou. Deset let čekala na restart vlečka v Adamově. Od jara 2014 po ní firma Expono Steelforce do svého areálu dováží hutní materiál.

Podle ČD Cargo je trend přesunu zboží z menších firem na železnici důležitý. „U velkých průmyslových areálů se s napojením na železnici počítá. Střední a menší podniky ale na výstavbu či obnovu železničního napojení jen tak nedosáhnou,“ uvedli zástupci společnosti.

Svou roli by tu mohl sehrát stát. Ten má značné rezervy hlavně z pohledu samospráv při řešení územních plánů. Vznikající skladová centra nejsou napojena na železniční dopravu, stejně tak modernizované koridory. V některých místech dokonce staré vlečky mizí. „Když už dnes nechceme, či třeba neumíme vlečky využívat, proč bránit dalším generacím, aby po železnici náklady vozily. Protože tam, kde jednou vlečka zmizí, většinou už obnovena nebude,“ uzavřel Martin Jacura.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *