Domů Ekonomika Důvěra v ekon...

Důvěra v ekonomiku drží: Na začátku roku se cítí silní hlavně spotřebitelé

důvěra v ekonomiku

Ekonomická nálada zůstává dobrá i letos v lednu, ukázal konjunkturální průzkum analytiků z Českého statistického úřadu. S přehoupnutím do nového roku se důvěra v ekonomiku u spotřebitelů i podnikatelů snížila jen zanedbatelně. Mírné varování ale přišlo z průmyslu. V příštích měsících nejspíše obrovské růstové hodnoty hlásit nebude. Spotřebitelé se naopak cítí silní v kramflících.

Nálada v průmyslu mírně klesla. I když podnikatelé hodnotí současnou situaci podobně jako dříve, očekávání pro další měsíce jsou horší.

Průmyslníci očekávají pokles tempa výroby. „Mají silné obavy z toho, jak budou vypadat z ekonomického hlediska další měsíce v Evropě,“ uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

Rychlejšímu růstu průmyslu podle nich stále brání nízká poptávka. Tu považuje za problém 40 procent dotázaných.

Průmysl hodně ovlivní vývoj v Eurozóně. „Německo, jako náš velký obchodní partner roste, ale ne až tak silným tempem. Ostatní západní země nerostou příliš výrazně,“ upozornil Kozub s tím, že závratná růstová čísla nejde v několika příštích měsících od průmyslu čekat.

Růst platů a klesající inflace hrají spotřebitelům do karet

Naproti tomu spotřebitelé se cítí ekonomicky sebevědomě. Současná situace jim vyhovuje. „Nezaměstnanost výrazně klesá, ceny naopak nerostou,“ podotknul Kozub.

To spolu s růstem platů představuje příznivou kombinaci faktorů, která optimismus mezi spotřebiteli podporuje. „To by se mělo odrazit i na jejich spotřebě a celkově na investicích,“ doplnil analytik.

Spotřebitelé teď věří ekonomice podobně jako v předkrizových letech 2007 a 2008. „Inflace by prozatím neměla výrazně růst, takže není důvod pro to, aby jejich důvěra opadla,“ uvedl Kozub.

Hrozí ale podle něj riziko, že si spotřebitelé na nízkou inflaci zvyknou a při jejím návratu na hranici okolo dvou procent ji budou považovat za příliš vysokou.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *