Domů Ekonomika Elbee dá lide...

Elbee dá lidem na vozíku svobodu pohybu, říká Ladislav Brázdil

Město Loštice je proslavené tradiční výrobou tvarůžků. Jenže daleko větší jméno má hanáckému městu vydobýt Elbee – malé vozidlo pro invalidy, které vyrábí tamní firma ZLKL. Revoluční čtyřkolka má přední otvírání a umožňuje najetí s invalidním vozíkem. Zájem o ni je v Itálii, Švýcarsku nebo na Britských ostrovech, už dříve našla firma partnera ve Francii. Nic podobného se totiž na světě nevyrábí. „Následovat budou další země v Evropské unii, výhledově ale pracujeme i na zemích, jako USA, Japonsko nebo země Blízkého východu,“ tvrdí jednatel společnosti Ladislav Brázdil mladší.

Jak se objevil nápad vyrábět Elbee?

Projekt se zrodil v hlavě konstruktéra v Plzni, který nás oslovil. Původně jako investora a výrobce. Nevede k němu žádné postižení v rodině, ale obyčejná česká chytrost.

Kde vaše společnost čerpala inspiraci pro podobu auta?

Pokud se designu týče, tak hned na začátku byl osloven Pavel Hušek, který měl za sebou spolupráci s několika automobilkami. Právě on dal Elbee již v roce 2005 charakteristický tvar, který díky své nadčasovosti zůstal atraktivní dosud. Pokud se konstrukce týče, tak například rozhodnutí o předním nájezdu bylo čistě z důvodu užitných vlastností pro zákazníka. Celé Elbee je unikátní a většina jeho komponent není použita v jiných vozidlech.

Tomu také odpovídá doba vývoje. Trval celých jedenáct let.

Vývoj, zavedení do výroby i první krůčky Elbee byly nesmírně těžké. Uspěli jsme především díky kvalitnímu zázemí, které nám dávala mateřská společnost ZLKL – jak finančnímu, tak strojírenskému. Elbee je produkt, který je profesionálně zpracovaný a má být exportovaný do celého světa. Nebylo možné, aby vznikl podomácku v garáži.

Co na něm bylo nejobtížnější?

Vývojově nejobtížnější bylo zmíněné přední otevírání kapoty. Myslet jsme museli na funkčnost, bezpečnost i design. Bez předního nájezdu by vozíčkáři ztratili možnost jednoduchého parkování a také úložný prostor, který mají za sebou.

Opravdu ve světě nemonitorujete žádný obdobný nápad?

Žádný konkurenceschopný nápad. Obdobných bylo několik, nebyly však ani srovnatelné. Některé z nápadů postupně zanikly, jeden je již zhruba patnáct let ve stádiu projektu, kdy se snaží sehnat prostředky na dokončení vývoje a zavedení do výroby.

Nakolik je vlastně tento projekt komerční záležitost, a nakolik jde o jakousi dobročinnost?

Zpočátku šlo čistě o snahu posunout firmu dál a docílit toho skrz smysluplný produkt se sociálním přesahem, tedy ne úplně na komerční bázi. Teprve později jsme udělali pečlivější analýzy trhu a zjistili jsme, že poptávka po takovém produktu je obrovská.

Společnost chce prodávat kolem dvou tisíc Elbee ročně. Jak jste k tomuto číslu přišli?

Nejbližší plán je 600 kusů, což je podmíněno dalšími investicemi. Dosažení tohoto cíle je tedy vázáno na splnění mnoha faktorů. Zpracovali jsme hloubkovou analýzu trhu, plány jsme verifikovali také skrze posudek Znalecký ústav NF VŠE a skrze aktuální zpětné vazby trhu. Celkový potenciál trhu je ještě násobně větší, než jsou naše střednědobé cíle.

Na kolik má takovéto vozidlo přijít?

Zvýhodněná cena pro Českou republiku je 599 tisíc s DPH, včetně běžných úprav řízení a fixace vozíku. Nájemci mohou čerpat příspěvek na pořízení vozidla, příspěvek na úpravy vozidla v souvislosti s mírou jejich postižení a také vratku DPH. Teoreticky tak od státu mohou získat až 450 tisíc korun.

Už máte zpětnou vazbu od vašich prvních zákazníků?

Ano, samozřejmě. Jsou spokojeni. Elbee se stává jejich rodinným příslušníkem, dává jim svobodu pohybu i na delší vzdálenosti.

Jak obtížné je v tomto případě proniknout na zahraniční trhy? Je problém i legislativa jednotlivých států?

Expanze do zahraničí je složitý proces – především v tom, vybrat nejlepší možné obchodní partnery. Musí totiž zajistit nejen prodej Elbee, kterému nutně předchází zkušební jízda, ale také některé úpravy, které je nutné realizovat až na místě (jako je fixace vozíku do vozidla) a v neposlední řadě také servis – nejen úprav řízení, ale celého vozu. Legislativní proces je překvapivě zdlouhavý i přes to, že máme schválení platné pro celou EU.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *