Domů Ekonomika Ministr dopra...

Ministr dopravy chce stavět vodní koridor Dunaj – Odra – Labe

Ministr dopravy Zdeněk Žák podpořil výstavbu vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe. Žák to uvedl jako jeden z klíčových bodů resortu dopravy pro vládní prohlášení. To bylo před několika málo hodinami dopraveno do Poslanecké sněmovny, kde se bude ve středu hlasovat o osudu Rusnokovy vlády.

Podle Žáka je jednou z priorit pro novou vládu dostat do České republiky více financí z Evropských fondů. Právě vodní koridor je dle ministra pro tento cíl ideální. „Je to jedna z posledních možností, jak dostat do České republiky evropské peníze a podpořit hospodářství celého státu,“ vysvětlil Žák.

Vláda podle něj při přípravě svého prohlášení nečiní žádná dramatická rozhodnutí. „Mezi hlavní body patří návrat k ochraně zájmů občanů České republiky proti zájmům nejrůznějších lobby, které zatím v dopravě vítězily. Kromě toho se pokusíme zachránit co nejvíce evropských peněz, u kterých nám hrozí, že je potupně vrátíme zpět do Bruselu,“ uvedl ministr.

Podle neziskových organizací je ale plán na vybudování koridoru nerentabilní a navíc hrozí velké ekologické škody. „Kanál mezi Dunajem, Odrou a Labem by stál 300 miliard korun a promění živé a volně plynoucí řeky v udušená plavební koryta,“ prohlásil Vojtěch Kotecký z Hnutí duha.

Dále dodal, že se projekt řeší již 150 let a pokaždé byl odmítnut pro svou enormní cenu a také kvůli zásahům do české krajiny.

Podle Koteckého je rozumnější investovat do již vybudované infrastruktury. „Mnohem smysluplnější by bylo, abychom ty stejné peníze investovali do rychlé, pohodlné a pružné železnice, která je také ekonomicky výhodnější, “ vysvětlil.

Žák obhajoval výměnu šéfa ČD

Ministr dopravy Žák se minulý týden ocitnul pod palbou kritiky, když nečekaně odvolal šéfa Českých drah Petra Žaludu. Vláda přitom ještě nemá důvěru. O té budou poslanci hlasovat až ve středu.

„Problémy, které nám zanechaly předchozí vlády, jsou mnohdy tak akutní, že je musíme řešit okamžitě. Kdybych čekal s ČD Cargem, až se usnese parlament a společnost by mezitím zkrachovala, tak by mě asi nikdo nepochválil,“ vysvětluje Žák rychlou výměnu. Podle odborníků ovšem nic nenasvědčuje, že je společnost v takto vážných problémech.

Sám Žák vnímá svou roli jako krizového manažera. Výměnou ředitele ovšem popudil i jindy smířlivou ČSSD. „Pan Sobotka by měl veřejnosti sdělit, co má proti snahám ministerstva dopravy zachránit krachující Cargo. Nebo co má proti našim snahám splatit gigantické dluhy Českých drah, které tam nasekali lidé, kterých se zastává. A už vůbec nehovořím o naprosto nemravných mnohamilionových zlatých padácích, o kterých jsme se dnes dozvěděli. Neděláme politickou práci. Snažíme se jen zachránit jeden průšvih za druhým,“ postěžoval si ministr.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *