Domů Ekonomika Postavit dáln...

Postavit dálnice šlo až o pětinu levněji, stát mohl ušetřit 43 miliard

Jeden kilometr české dálnice stál v posledních pěti letech průměrně 416 milionů korun. Nejvyšší kontrolní úřad odhaduje, že dálnice mohly být postaveny až o pětinu levněji. Stát by tak ušetřil 43 miliard korun. NKÚ dnes zveřejnil výsledky rozsáhlé kontroly hospodárnosti stavby dálnic a rychlostních silnic. Úřad prověřil náklady u 74 staveb za 215 miliard korun a plánované stavby za 83 miliard korun.

Zatímco v sousedním Německu stojí stavba kilometru dálnice v průměru 260 milionů korun, v České republice se stavební náklady vyšplhaly na průměr 355 milionů korun za kilometr. Spolu s náklady na přípravu stavby tak cena kilometru české dálnice stoupla na 416 milionů korun. Podle NKÚ německý příklad ukazuje, že dálnice i rychlostní silnice lze stavět až o pětinu levněji.

NKÚ se zaměřil na problémy ovlivňující růst cen dopravních staveb od roku 2008 do září 2012. Kontrola prověřila náklady u 74 staveb za 215 miliard korun a také na přípravu 29 plánovaných staveb s předpokládanou hodnotou 83 miliard korun. Kontroloři si posvítili na práci úředníků z ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury i Ředitelství silnic a dálnic.

Stavba dálnic se dle závěrů kontroly obvykle nejvíce prodražila během územního řízení. Náklady zde stoupaly takřka o 70 procent, tedy skoro o 22 miliard korun. Při stavebním řízení náklady oproti předpokladu stouply o 37 procent.

Na vině je čas, nelegální výběrová řízení a vícepráce

Růst ceny dálnic způsobilo zejména protahování územních a stavebních řízení. Cesta od schválené investice do úplného dokončení dálnice trvala dle NKÚ obvykle dvanáct let. Původně plánovaná částka na stavbu dálnice tak vzhledem k růstu cen a inflaci nakonec byla často zlomkem konečných nákladů.

Kontroloři však také zjistili, že 21 z 38 prověřovaných veřejných zakázek na stavbu dálnic porušilo zákon. Zadavatelé nejčastěji bez soutěže přiřkli zakázku na vícepráce původnímu dodavateli.

NKÚ také kritizuje Ředitelství silnic a dálnic za to, že vypsalo zakázku za sto milionů šitou na míru jedné společnosti. Zakázku z března 2008 na poradenství ohledně mýtného systému, telematiky a rozvoje infrastruktury přiřkli úředníci dodavateli na základě jednacího řízení bez uveřejnění. „Pro zadání zakázky tímto způsobem však nebyly splněny zákonné podmínky,“ uvedl ve své zprávě NKÚ.

Dálnice budou současným tempem dokončeny za 32 let

Podle plánů Ministerstva dopravy z 90. let by již v tomto roce měla být dokončena kompletní síť dálnic a rychlostních silnic. Současným tempem se však dostavba dá očekávat za 32 let a NKÚ odhaduje, že daňové poplatníky vyjde na 520 miliard korun. Byla by tak o více než polovinu dražší, než se předpokládalo v roce 1999. Kontroloři viní z průtahů zejména ministerstvo dopravy.

To podle nich selhalo v plánování a řízení staveb. Česká republika totiž nemá od roku 2007 schválenou střednědobou ani dlouhodobou koncepci, jež by jasně vymezila, které dopravní stavby budou prioritou. Přibývá tak případů, kdy Ministerstvo dopravy zahájí výstavbu konkrétní dálnice, ovšem na její dokončení nemá peníze.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *