Domů Ekonomika Postavit dáln...

Postavit dálnici na nevyvlastněné půdě? Na Slovensku to půjde

Slováci možná dosáhnou na urychlení výstavby dálnic a rychlostních silnic. Budou totiž moct stavět na pozemcích, které státu ještě nepatří. O takzvané předběžné držbě se mluví i v České republice.

Slovensko toho využilo hned na začátku července, když vydalo chybějící stavební povolení k pozemkům pod plánovaným obchvatem Bratislavy. Pomohla k tomu novela zákona o jednorázových mimořádných opatřeních v případě některých staveb dálnic a cest, kterou ve zrychleném režimu přijal parlament, a účinnost nabyla právě začátkem července.

V jejím rámci stát zavedl do praxe institut předběžné držby. Ten umožňuje, aby se na pozemku ještě před ukončením procesu vyvlastňování vykonávaly vymezené a odstranitelné práce. K novele zákona resort přistoupil právě kvůli problémům s bratislavským obchvatem. „Nevypořádané pozemky jsou desítky majitelů, kteří za půdu požadovali nepřiměřeně vysokou cenu,“ uvedl ministr dopravy Árpád Érsek.

Podnět k Ústavnímu soudu

Podle opozice je ale novela protiústavní, protože umožňuje práce na pozemcích ještě před vyvlastněním. Poslanci proto podali podnět k Ústavnímu soudu SR. „Schválená novela zrušila účinnou právní ochranu dotčených vlastníků pozemků, stejně jako životního prostředí,“ mínil právník sdružení VIA IURIS Imrich Vozár.

Předběžná držba mohla být zavedena také v českém právním systému. Stavební firmy i třeba Ministerstvo dopravy po této změně volalo.  Při dubnové novelizaci stavebního zákona ale sněmovna odmítla pozměňovací návrh skupiny poslanců v čele s Ladislavem Oklešťkem,  který do legislativy zaváděl právě tento institut. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová před zavedením tohoto institutu varovala, hrozily by podle ní soudní spory o náhrady škody. „Co bylo navrhováno, je předběžná držba, která neprošla, a musím říct, že jako ministerstvo pro místní rozvoj jsme za to rádi. Myšlenka byla taková, že můžete kopnout do země, aniž byste měli vyvlastněno,“ uvedla Šlechtová.

Slovensko loni podepsalo s konsorciem pod vedením španělské společnosti Cintra smlouvu o výstavbě asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy prostřednictvím PPP. Stát ale dosud nedokázal vykoupit všechny pozemky a od konsorcia mu kvůli tomu hrozí pokuta.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *