Domů Ekonomika Rostoucí lati...

Rostoucí latinskoamerická ekonomika nabízí velké příležitosti českým firmám

Ekonomika zemí Latinské Ameriky velmi rychle roste a zmíněné země se musí otevírat světu, aby tempo rychlého růstu udržely. Se zvyšujícím se bohatstvím stoupá i poptávka po kvalitní infrastruktuře, která skýtá největší příležitosti pro české firmy.

Nejvýznamnějším obchodním partnerem Česka v Latinské Americe je Mexiko. Je to zároveň jedna z nejotevřenějších ekonomik světa a Česká republika má s Mexikem podepsanou dohodu o volném obchodu. To značně usnadňuje vývoz českých výrobků do teritoria. Na druhou stranu otevřenost Mexika představuje vysoce konkurenční prostředí. Českým firmám, které mají zájem proniknout na latinskoamerický trh, nabízí CzechTrade služby zahraničních kanceláří v Kolumbii, Chile, Argentině, Brazílii nebo v Mexiku. „Firmy tak mohou využít výhody jejich dlouhodobé přítomnosti v daném teritoriu, která přináší perfektní znalost místního prostředí, napojení na důležité kontakty a schopnost získat ověřené informace z první ruky,“ řekla vedoucí oddělení propagace a komunikace CzechTrade Marcela Havlová.

Trh v Chile je dlouhodobě stabilní

Například Chile se pyšní dynamickou ekonomikou s nejvyšším HDP na obyvatele v regionu a je jednou z nejotevřenějších v Latinské Americe. Chile je navíc třetím největším importérem a boří i zažité představy o korupci, která je v regionu nejnižší, dokonce nižší než v České republice. Podle právě zveřejněného žebříčku Economic Freedom of the World Index, Chile figuruje mezi deseti zeměmi světa s největší ekonomickou svobodou (Česko obsadilo 42. místo).

„Osobní kontakt a dlouhodobé zpracovávání trhu je v Chile základem úspěchu a proto je asistence v teritoriu naší nejžádanější službou spolu s prezentací na místě. Chile je perspektivní a naprosto otevřený trh, ale zároveň velmi konkurenční a náročný, neboť o dodávky do dobře fungující ekonomiky bez administrativních restrikcí usilují dodavatelé z celého světa,“ upřesnil Josef Kunický, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Santiagu de Chile. Perspektivní obor pro exportní aktivity českých firem představuje mimo jiné těžební průmysl, dopravní prostředky, spotřební zboží.

Obchodní rada České republiky v Santiago de Chile Ondřej Kašina potvrdil, že Chile patří mezi čtyři nejvýznamnější obchodní partnery Česka v Latinské Americe (spolu s Brazílií, Mexikem a Argentinou). „V prvním semestru 2015 vývoz ČR do Chile překonal vývoz do Argentiny, a Chile se tak stalo třetím největším příjemcem českého exportu. Stále však existuje nevyužitý potenciál v naplnění našich vzájemných ekonomických vztahů,“ upozornil obchodní rada Kašina. Česko má podle jeho vyjádření zájem dále se zapojovat do obnovy chilské energetiky. V zemi úspěšně funguje od roku 2008 také dceřiný závod firmy R. Jelínek Vizovice, který zde investoval 1,75 milionů euro do výroby ovocného destilátu z místních hrušek.

Zetor, Škoda i české pivo a sklo jsou v Kolumbii pojem

Kolumbijská ekonomika je čtvrtou největší ekonomiku v regionu a z hlediska populace zaujímá třetí místo. Země má v plánu rozsáhlé investice do potravinářství, stavebnictví a infrastruktury, do těžebního průmyslu a do energetiky. Navíc česká produkce má na trhu dobré jméno. Značky jako Zetor, Škoda, Baťa, Česká zbrojovka, ale i pivo a sklo jsou zde známými pojmy. „Bez spolupráce s kolumbijskou firmou je vstup na trh téměř nemožný, vyhledání obchodních partnerů je tedy naší nejžádanější službou, spolu s poradenstvím ohledně cel, dovozu a například i fytosanitárních povolení,“ zdůraznil Jiří Jílek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v kolumbijské Bogotě. K perspektivním oborům patří podle něj potravinářský průmysl, stavebnictví a infrastruktura, těžební průmysl a energetika.

Brazilský trh je velmi uzavřený

Brazílie patří do první desítky světových ekonomik a je největší ekonomikou v rámci Latinské Ameriky. Pro Česko je významným obchodním partnerem v regionu. Brazilský trh je velmi uzavřený, na dovoz se vztahuje celá řada tarifních a netarifních bariér, které vstup značně komplikují. ČR má na trhu dobré jméno mimo jiné díky investičním celkům, které tam v minulosti české firmy dodaly, jako jsou například cementárny. Perspektivní obory: dopravní infrastruktura, zdravotnictví, energetika, ICT a environmentální technologie, luxusní zboží jako pivo a sklo. „Pro klienty nejčastěji ověřujeme zájem o výrobek, vyhledáváme jim spolehlivé obchodní partnery a asistujeme při obchodních jednáních,“ předestřel Marek Zmrzlík ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *