Domů Ekonomika Solární výtah...

Solární výtah i letoun spojují technologie značky Schindler

Obnovitelné zdroje překonávají možnosti, které s nimi bývají spojovány. Příkladem jsou unikátní výtah a letoun, oba poháněné sluneční energií.  První solární výtah v Evropě dokonce můžete navštívit, a to v třebíčském science centru Alternátor, kam ho instalovala společnost Schindler. 

 Evropská jednička v Třebíči

Už druhou sezónu je jedním z nejoblíbenějších plně funkčních exponátů v třebíčském Alternátoru výtah označený Schindler 3300 Solar, který v rámci celoročního provozu čerpá přibližně  80 – 90 % energie ze 4 fotovoltaických modulů FCP o výkonu 270 nebo 300 W umístěných na střeše budovy. Jde navíc o výtah, který nejenže energii pro svůj provoz získává z obnovitelných zdrojů, ale navíc touto energií ještě šetří, a to díky tzv. rekuperaci. Jde zjednodušeně řečeno o proces přeměny potenciální energie kabiny (tedy v případě, kdy je lehký náklad přepravován nahoru, nebo naopak těžký náklad dolů) na energii elektrickou, která se vrací zpět do sítě. K nižší spotřebě energie přispívají také LED svítidla, jimiž jsou všechny stropy a ovládací panely výtahu vybaveny, či pohotovostní režim (Stand-by).

Schindler_solární výtah Třebíč_Foto5

Specifika ano, omezení ne

Pokud jde o bezpečnost, komfort cestujících, ale i atraktivitu designu, má solární výtah Schindler stejné vlastnosti jako jeho moderní verze na běžný pohon. Samozřejmě má takový výtah i svá specifika, nejsou však ani zdaleka tak limitující, jak by se mohlo zdát. „Předpokladem je místo s dostatečným slunečním svitem, což rozhodně nevylučuje umístění ve střední Evropě. Je také potřeba počítat s prostorem pro umístění tzv. Hybrid Power Manager, což je místo, kde dochází k přeměně energie ze solárních panelů a jejímu uložení do vysokokapacitních akumulátorů. Díky nim je zařízení nezávislé na elektrické síti budovy až 40 hodin nebo 400 jízd,“ vysvětluje Petr Chovanec, který je ve společnosti Schindler CZ, a.s. obchodním manažerem nových instalací v ČR a SR.

Trochu jako běžný spotřebič

S instalací solárního výtahu jsou spojeny vyšší náklady. Záleží na individuální konfiguraci, ale jde přibližně o 30% navýšení oproti výtahu na elektrický pohon. V případě solárního výtahu je však možné počítat s výraznou úsporou energie za provoz. Informace o úspoře energie najde provozovatel i cestující spolu s dalšími informacemi na interaktivním displeji, který  se nachází na hlavním nástupišti a je další zajímavostí solárního výtahu Schindler. Pozornost si zaslouží také jednofázové připojení, to znamená, že výtah je zapojen do sítě budovy stejně jako například běžný spotřebič ve vaší kuchyni.

Hudba budoucnosti

K prvnímu solárnímu výtahu v Třebíči postupně přibývají další, tentokrát v zahraničí. Společnost Schindler ale do budoucna plánuje další instalace v rámci České republiky. „Společnost Schindler coby přední světový výrobce výtahů, eskalátorů a pohyblivých chodníků dlouhodobě investuje do inovativních technologií pro udržitelnou mobilitu. S ní jsou obnovitelné zdroje neodmyslitelně spjaté,“ říká Petr Chovanec ze společnosti Schindler CZ, a.s. „Neméně důležité je pro nás nadšení pro vize a inovace, a proto se společnost Schindler stala hlavním partnerem projektu Solar Impulse,“ doplňuje Petr Chovanec. Právě tento projekt je další ukázkou využití solární energie.

Původně „bláznivý sen“ láme rekordy

Tým Solar Impulse, jehož hlavním partnerem byla společnost Schindler, totiž dokázal s elektrickým letadlem poháněným výhradně sluneční energií obletět svět. Svou cestu zakončil – po celkem 21 dnech letu a překonání vzdálenosti 42 000 km během 17 etap. 26. července 2016 v Abú Zabí, kde byl projekt v březnu loňského roku zahájen.

Foto_Solar Impulse_1

V jednomístném 3,8 m3 velkém kokpitu letadla se střídali Bertrand Piccard a André Borschberg, kteří během letu překonali Asii, Tichý oceán, USA, Atlantský oceán, Středozemní moře a Blízký východ. Vytvořili několik světových rekordů. Zejména když André Borschberg provedl první let pět po sobě jdoucích dnů a nocí přes Tichý oceán z Japonska na Havaj. Šlo o nejdelší sólo let v historii lidstva, a když Bertrand Piccard poprvé přeletěl Atlantik. Společnost Schindler podporou tohoto projektu vyjadřuje svůj dlouhodobý závazek vývoji špičkových technologií v oblasti čisté a udržitelné mobility.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *