Domů Ekonomika Spotřebitelé ...

Spotřebitelé i podnikatelé ekonomice více důvěřují

Důvěra v tuzemskou ekonomiku mezi domácnostmi i podnikateli roste. Spotřebitelé udržují svou ekonomickou náladu nadprůměrně vysokou a podnikatelé je pomalu dotahují. Nálada se zlepšila hlavně ve službách, pozitivnější pocity vzbuzuje i stavebnictví. Vyplývá to z dat, které dnes zveřejnili analytici z Českého statistického úřadu.

V oblasti průmyslu je situace trochu jiná. Míra důvěry zde o jeden bod klesla. „To není ale žádný velký propad. Průmysl nyní stagnuje, co se týká výhledu na další měsíce. Podniky nepředpokládají žádné velké změny. Tempo růstu by mělo zůstat podobné, jako je doteď. Poptávka by mohla mírně klesnout, ale není to tak dramatické, aby to mezi firmami vyvolávalo strach do budoucna. I když je hodnota 2 body pro průmysl tento rok spíše podprůměrná, tak nejde o špatnou hodnotu, která by signalizovala problémy,“ komentoval výsledky analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

Výrazné zlepšení se naopak dostavilo ve stavebnictví. Tam se hodnota důvěry zvedla na mínus 24 bodů. V lednu byla přitom důvěra výrazně horší – mínus 48 bodů. „Stavebnictví si tak prošlo výrazným zlepšením. Pojí se s větší investiční aktivitou státu v oblasti dopravních staveb, ale i větší aktivitou soukromých developerů. Příští rok by se měla důvěra ve stavebnictví dále zlepšovat,“ doplnil Kozub. Listopadová hodnota je prozatím nejlepší hodnotou za celý rok 2014 a nejvyšší od roku 2009, kdy se stavebnictví propadlo do krize.

Spotřebitelé také výrazně více důvěřují ekonomice jako celku. Hodnota se přesunula do kladných hodnot, na výsledných 1,3 bodu. „Je to výrazně nad průměrem, a srovnatelné s předkrizovým obdobím. Lidé ztrácí obavy z ekonomického vývoje v budoucnu. Primárně se neobávají nezaměstnanosti, která nyní výrazně klesá. Ale je to i celková situace, kdy ceny téměř nerostou, zato nominální platy ano,“ uvedl Kozub s tím, že koupěschopnost tak roste, a lidé to již vnímají. „To jim dává větší důvěru do příštích měsíců,“ uzavřel analytik.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *