Domů Ekonomika Trh práce se ...

Trh práce se v posledním čtvrtletí zmátořil. Mzdy rostly nejrychleji za tři roky

Doing Business

Česká ekonomika míří po hubených letech opět vzhůru a trh práce na to začíná pomalu reagovat. Díky teplé zimě a jaru odstartovaly sezónní práce dříve a nezaměstnanost od začátku roku klesá. Rostou naopak mzdy. Podle údajů Českého statistického úřadu si pracující za první čtvrtletí vydělali v průměru 24 806 korun hrubého. To je o bezmála osm set korun více než ve stejném období minulý rok.

Růst mezd v prvním čtvrtletí letošního roku však odráží hlavně nízkou srovnávací základnu toho loňského. „Zároveň poukazuje na skutečnost, že firmy mají problém obsadit některé pozice a jedinou šancí, jak získat či udržet kvalitního pracovníka je nabídnou mu více,“ uvedl odborník na lidské zdroje v poradenské firmě PricewaterhouseCoopers ČR (PwC) Daniel Soukup.

Letošním číslům také pomohlo přesunutí výplat manažerských odměn do tradičního termínu na začátku roku. Loni chyběly firmám peníze na odměny, které byly vyplaceny již v předstihu v posledním čtvrtletí roku 2012. „Ve mzdové oblasti tak ještě přetrvává střídmost,“ komentoval vývoj analytik ČSÚ Dalibor Holý.

Růst mezd vymazávala inflace

I přesto je ale nátůst z přelomu zimy a jara nejrychlejší za poslední tři roky. V mezičtvrtletním srovnání poskočily průměrné mzdy o 0,8 procenta. Při pohledu do minulosti, kdy průměrná mzda vzrostla o 2,8 procenta za poslední dva roky, jde o pozitivní signál a lepší výsledek, než mnozí čekali. „Pokud si vzpomenu na plány, které pro letošní rok firmy měly, je skutečný růst mezd oproti nim vyšší,“ doplnil Soukup z PwC.

Z hlediska kupní síly pracujících je však důležitější než růst mezd zpomalení růstu spotřebitelských cen. V předchozích letech inflace vlastně smazávala mzdové nárůsty, a i když lidé vydělávali více, za utržené peníze si toho reálně koupili méně.

I díky tomu začínají Češi opět utrácet. Maloobchodní tržby v dubnu podle ČSÚ meziročně vzrostly o šest procent. „Z letošního dubna mají radost zejména hypermarkety a supermarkety, kam zákazníci vyrazili na velké předvelikonoční nákupy. Velikonoce totiž letos připadly až na druhou polovinu dubna, zatímco loni vylepšovaly březnové  prodeje. Desetiprocentní růst tržeb supermarketů a hypermarketů je v kontextu hubených minulých let nevídaný,“ uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel kulhavý.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *