Domů Ekonomika V Ostravě jed...

V Ostravě jednali průmyslníci o cenách elektřiny a životním prostředí

Firmy doplácejí na příspěvky na obnovitelné zdroje energií. Neúnosně podle nich zvedají ceny elektřiny. Na tom se včera shodli její tři největší odběratelé v Moravskoslezském kraji, tedy Acelor Mittal Ostrava, Třinecké železárny a Vítkovice. Kvůli vysokým příspěvkům nemohou konkurovat zahraničním podnikům, ani zvedat mzdy.

Jen na příspěvcích na obnovitelné zdroje energie (OZE) zaplatí letos tyto tři společnosti více než jednu a čtvrt miliardy korun. Z toho jen poplatky AcelorMittal Ostrava přesáhnou 640 milionů korun. Právě vysoké ceny energií jsou jedním z několika bodů, o nichž včera ve Vítkovickém zámečku v Ostravě diskutovalo se třemi desítkami generálních ředitelů a vrcholových manažerů významných firem a zástupců vysokých škol v Moravskoslezském kraji vedení Svazu průmyslu a dopravy ČR a hejtman kraje Miroslav Novák.

Ceny elektřiny podráží konkurenceschopnost

„Je to ohromná zátěž, která podráží naši konkurenceschopnost. Jak potom máme zvyšovat mzdy,“ uvedl Jan Rafaj, viceprezident Svazu. Diskutující se shodli v tom, že stát by neměl na průmyslové podniky kvůli poplatkům na podporu obnovitelných zdrojů energií tak tlačit. „Problém je v nákladovosti. Cena elektřiny pro nás představuje polovinu veškerých nákladů,“ upozornil Jan Světlík, generální ředitel společnosti Vítkovice.

V souvislosti s tématem hejtman Miroslav Novák zmínil, že krajští úředníci připravují novou energetickou koncepci. „Chci vytvořit poradní skupinu expertů,“ poznamenal. Součástí koncepce by měly být i dopady na životní prostředí, o němž podnikatelé také jednali. „Limity se v podnicích nepřekračují a požadavky Bruselu se plní. Pokud by limity měly být ještě zpřísněny, musel by se na řešení podílet stát nebo Evropská unie svými prostředky,“ uvedl hejtman.

Podle Jana Rafaje navíc Moravskoslezský kraj nepatří v Evropě k těm nejšpinavějším. „Má v rámci Evropské unie nejpřísnější emisní limity,“ uvedl. Vyjádřil také názor přítomných, že prostředky zaplacené průmyslovými podniky za znečištění ovzduší by měly patřit do příjmů kraje, odkud pocházejí. „Kraj by měl tyto prostředky přerozdělit firmám na předem určené ekologické projekty,“ řekl Rafaj.

Kraji by pomohly ekologické autobusy

Cestou jak zlepšit životní prostředí na moravskoslezsku je podle diskutujících podpora ekologických projektů. Kraj by například mohl za evropské peníze nakoupit autobusy poháněné plynem. K dispozici je na to celkem asi miliarda korun a výzvu pro dopravce připravuje ministerstvo životního prostředí. „Využijme těchto prostředků. Zvláště v Ostravě a v dalších městech by zavedení autobusů na CNG přispělo životnímu prostředí,“ uvedl prezident Svazu Jaroslav Hanák. Právě on zavedl v Prostějově pro městkou hromadnou dopravu stovky autobusů s pohonem na zemní plyn.

Viceprezident Jan Rafaj k tomu dodal: „Moravskoslezský a Ústecký kraj mají k těmto penězům blíž z hlediska připravenosti i z hlediska stavu životního prostředí“. Samotní dopravci již potvrzují zájem o dotaci a koupi desítek autobusů. V Moravskoslezském kraji se již pořídilo díky dotacím více než 200 tramvají, trolejbusů a autobusů.

Jsem zodpovědný za to, aby Moravské hospodářství stále přinášelo aktuální a vyvážené zpravodajství té nejvyšší kvality. Připravuji reportáže, články a rozhovory.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *