Domů Ekonomika Z brněnské ga...

Z brněnské garáže do světových hotelů. Vodní dýmky Meduse dobývají nejen orient

Meduse

V začátcích sídlila firma Meduse v malé garáži, a své designové vodní dýmky předváděla ve skromné vzorkovně na Cejlu. Dnes se její dýmky objevují v hotelech jako je Ritz Carlton, Four Seasons nebo Hilton po celém světě. Za úspěchem firmy však nestojí náhoda, ale promyšlený podnikatelský plán a vytrvalost designéra Jakuba Lanči a jeho obchodního partnera Jiřího Starého. Kromě vlastních sil se mohli zpočátku spoléhat taktéž na pomoc odborníků z podnikatelského inkubátoru Jihomoravského inovačního centra.

Jaké byly začátky firmy Meduse? Díky čemu se zrodil nápad stvořit právě designové vodní dýmky?

Jakub Lanča: Za vznikem značky Meduse stál můj nápad ze studií. Důležitá tehdy byla zarputilá snaha dostat tento originální návrh vodní dýmky na trh. To se povedlo, když myšlence vyrábět a prodávat neorientální dýmky uvěřil Jiří Starý, dnešní spolumajitel firmy. Začátky ale byly tvrdé. Sídlili jsme v malé garáži, showroom jsme měli na Cejlu.

Měla firma od počátku ambice růst „kam až to půjde“, anebo byl úspěch projektu nečekaný?

Jiří Starý: Projekt designové vodní dýmky byl reakcí na mezeru na trhu. Nejdříve jsme si udělali analýzu trhu, a zjistili, že Meduse má šanci v záplavě tradičních orientálních vodních dýmek uspět. Nečekaný pro nás byl moment, kdy jsme se za poslední dva roky dokázali poměrně rychle etablovat ve věhlasných pětihvězdičkových hotelech jako je Ritz Carlton, Four Seasons nebo Hilton.

Meduse

Designové vodní dýmky Jakuba Lanči (vlevo) a Jiřího Starého to ze skromného obchůdku na brněnském Cejlu dotáhly do luxusních hotelů po celém světě.

Musela Meduse překonávat během své existence nějaké výrazné překážky?

Jakub Lanča: Naše vodní dýmky se nerodily snadno. Po celých deset let, co Meduse existuje, dýmky nepřetržitě inovujeme. Náš byznys také často omezuje legislativa některých států, kam exportujeme. Dalším problémem jsou naši napodobitelé, kteří prodávají nekvalitní falzifikáty za zlomek ceny originálu. Proto neustále musíme zákazníkům dokazovat naši originalitu, rukodělné zpracování a používání kvalitních materiálů.

Kde všude v současnosti firma Meduse design působí? Jde o evropské či mimoevropské trhy?

Jiří Starý: V současnosti Meduse dodává své dýmky do celého světa, s výjimkou Jižní Ameriky. Silnou pozici máme ve Francii, v Německu, v Rusku a na Blízkém Východě. Vyvážíme dýmky ale i do exotických zemí, například na ostrovy Bali a Maledivy. Tento rok se nese ve znamení expanze do USA nebo například Bahrajnu.

Bylo pro firmu zpočátku důležité, že se rozrůstala právě v Brně?

Jakub Lanča: Meduse sídlí v Brně, protože oba žijeme v Brně. Spíše bych podtrhl český původ značky, která může těžit ze světové reputace českého skla. Jeho využití při výrobě dýmek je kromě revolučního designu dalším aspektem, který Meduse zřetelně odlišuje od běžných produktů.

Připravuje v současnosti Meduse design nějaké nové produkty?

Jiří Starý: Naše portfolio se stabilizovalo na třech svébytných kolekcích designových dýmek – Craft, Sepia a Nautila. Letos uvedeme na trh luxusní model Golden Sepia, po kterém volají někteří naši partneři z arabských zemí. Kromě toho neustále pracujeme na dalších produktech, které mají zpříjemnit konzumaci tabáku z vodní dýmky. Jde například o originální stan, určený pro kouření dýmky v soukromí, či vývoj nových ovocných shisha koktejlů, které jsou velkým hitem.

Meduse

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *