Domů Ekonomika ŽESNAD má pom...

ŽESNAD má pomoct i v lobbování za nižší cenu trakční energie

Největší nákladní dopravci na železnici založili profesní sdružení ŽESNAD. Jeho hlavním úkolem má být zrovnoprávnění podmínek mezi železnicemi a silnicemi. Dopravci chtějí lobbovat za nižší cenu trakční energie či výraznější prostor pro nákladní dopravu na českých kolejích. Na hlavních tazích pro ni není tolik prostoru a tak se náklady přepravují hlavně v noci. Do ŽESNAD patří nevětší dopravci jako ČD Cargo, Metrans Rail, AWT a Unipetrol doprava.

„Hlásí i další subjekty. Potřeba založit sdružení narůstala hlavně kvůli konkrétním technologickým, technickým a právním důvodům, zejména přístupu nákladních dopravců na železnici a kapacitně přetížené úseky tratí,“ přiblížil důvody založení sdružení jeho výkonný ředitel Oldřich Sládek.

Hlavní problém domácích dopravců železniční dopravce je vysoká cena trakční energie. Tu totiž české společnosti kupují i o 16 procent dráž než v Německu. „Chceme hájit nediskriminační přístup na tuto dopravní cestu, pomáhat řešit nedostatečnou kapacitu především koridorových tratí pro nákladní dopravu s ohledem na současný vývoj v osobní dopravě, řešit otázky ceny a nákupu trakční energie na tratích SŽDC s ohledem na vývoj v okolních státech,“ nastínil další témata Sládek.

Název sdružení odkazuje na sdružení automobilové přepravy ČESMAD. A ŽESNAD má i podobné zaměření. „V zahraničí nebo na evropské úrovni obdobné železniční organizace rovněž existují,“ upozornil ředitel, jehož ve vedení společnosti doplňují předseda představenstva společnosti Metrans Jiří Samek, prvním viceprezidentem se stal šéf ČD Cargo Ivan Bednárik a viceprezidentkou Jana Vládková za EP Cargo.

Vyšší kapacita

Nákladní železniční dopravci tvrdí, že mají nedostatečné slovo i při přidělování dopravní kapacity na železnici. Zejména na páteřní lince mezi Prahou a Ostravou jezdí v rozmezí několika málo minut spoje různých dopravců jen o několika vagónech. Nákladní přeprava se pak mezi tyto spoje nemůže vejít a přepravci často jezdí v méně atraktivní časy. To ale železniční nákladní dopravu značně znevýhodňuje vůči kamionům.

Navíc ve srovnání s osobní dopravou platí v Česku nákladní společnosti za použití trati mnohem vyšší částky. „Práci jsme založili na systému pracovních skupin k jednotlivým odborným tématům, kde se podrobně jednotlivým otázkám věnujeme, přičemž výstupy z těchto komisí budou v pravidelných intervalech projednávány na předsednictvech Sdružení ŽESNAD.CZ,“ dodal Sládek.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *